Det blev en stor spricka när jag skulle skruva in en karmskruv i nya bastudörrens karm. Tyvärr är sprickan precis i höjd med det övre gångjärnet.

Vi är lite osäkra på hur oroliga vi ska vara för hållfastheten nu. Och vad man kan göra åt det. Vad säger ni, vad tror ni? Håller det? Och vad kan man ens göra åt det? Om annat än att helt enkelt köpa en ny dörr.

Lägg upp en bild. En spricka kan lika gärna vara en bagatell som ett allvarligt problem. Går inte att säga ngt utan att se den.
mvh Findus

Bild kommer imorgon då jag åker ut till landstället.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min amatörbedömning så skulle inte jag bry mig särskillt mycket om det.

Nej det där är ingen fara. Om du vill ha bort glipan i sprickan så kan du köpa ett 14mm träborr och borra ur hålet. Och dra i karmskruven igen. Då bör det krypa tillbaka

Det jag mest oroar mig för är bärfastheten eftersom sprickan är precis där dörrens övre gångjärn sitter. Dessutom blev inte dörren 100% rak, typ 98%. Men om man öppnar den tunga glasdörren lite så fortsätter den ut långsamt en bit. Det betyder ju att det konstant är en liten tyngd från gångjärnet och karmen där sprickan är.

Finns det något superlim eller någon vedertagen metod man kan göra för att stabilisera det mer?

E
Inget att bry sig om, den kommer absolut inte att lossna. Det ser dock ut som att du kan dra in karmskruven längre för att få in karmpluttarna. Det du kan göra för att få bort sprickan är att fylla den med trälim blandat med spån eller snickerispackel.

Har du inte fått det rakt och det är skruven med sprickan som ska justeras. Om så är fallet:
Borra ett nytt 14 mm hål ca 5 cm över befintlig karmskruv.
Ta bort karmskruven med sprickan och justera karmen, dra sedan i en karmskruv i det nyborrade hålet.
Skär till en träplugg, stryk på lite lim och knacka i det gamla hålet. Kapa den jämn med karmen.

Dörrkarmar ska sitta rakt och inga dörrar som öppnar/stänger sig själva, det tillhör en hemmasnickares yrkesstolthet ;)

Casco vinterlim, trälim alltså, det är det bästa att använda till dylika sprickor!
Skruva delvis ur karmskruven, applicera trälimmet i sprickan, så gott det går, låt torka i 15 min, skruva in karmskruven igen.

Tack för mycket bra svar! Det här kommer ordna sig.

Svårare blir det att få dörren rak så dörrbladet inte åker ut av sig själv. Blir många nya hål som måste borras då. Får se hur vi gör med det. Om det kanske går att justera ändå på något sätt. Det är väldigt lite det handlar om och trä är ju böjbart material. Om någon har tips kring detta får man gärna dela det också.

Om du inte har satt foder, vilket bilden tyder på, är det en lätt sak att justera dörren, bara att lossa karmskruvarna och göra om det. De gamla hålen i väggen som måste flyttas slå du träpluggar i och sedan väger in karmen och borrar nya hål för karmskruven.
Att försöka bända till en karm är ingen bra lösning utan den ska vägas in och sedan fixeras med karmskruv.
Man lär genom misstag och man lär sig ännu mera när man rättar till dem ;)

Okej, måste alltså hitta 14 mm träpluggar

Om du lossar karmen så borrar du inga nya hål i den utan använder de gamla, exkluderat det hålet med sprickan som blir ett nytt flyttat hål.
Där du behöver plugga igen är skruvhålen i väggen som sitter fel, gör du inte det och borrar så riskerar borren att driva in i det gamla skruvhålet. Och du behöver troligtvis inte flytta alla karmskruvarnas hål i väggen utan bara de som krävs för att få den rätt och i våg.
Jag brukar tälja till pinnar och slå in i hålen, ev. lyxa till det med lite lim på dem men fungerar bra utan.

Blompinnar brukar fungera bra i större skruvhål

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.