Har tillbringat en del tid i badrummet idag för jag har tvättat. Upptäckte då en liten spricka i plastmattan i hörnet i duschen.
Badrummet har jag inte råd att göra nytt förrens om ca 2 år så det är nödlösningar som gäller.
Bara att klutta lite våtrumssilikon på sprickan? Ska jag låta bli att använda duchen på några dagar så det får torka ordentligt?
Jag vet inte ritkigt vad det svarta i skarven mellan golv och väggmatta är, finns just precis bara i duschutrymmet och besiktningsmannen anmärkte inget på det. Jag har heller inte kommit till att städa lägenheten ordentligt.
Badrummet har jag inte råd att göra nytt förrens om ca 2 år så det är nödlösningar som gäller.
Bara att klutta lite våtrumssilikon på sprickan? Ska jag låta bli att använda duchen på några dagar så det får torka ordentligt?
Jag vet inte ritkigt vad det svarta i skarven mellan golv och väggmatta är, finns just precis bara i duschutrymmet och besiktningsmannen anmärkte inget på det. Jag har heller inte kommit till att städa lägenheten ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
N har jag tvättat rent det och såhär ser skadan ut ren, räcker det med våtrumssilikon? Eller behöver jag något annat`? Tacksam för svar snarast så att jag kan åka och köpa det isåfall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
rent spontant skulle jag ringt en mattläggare som skulle kunna komma o svetsa mattan.
Silikon tror jag inte på, möjligtvis något mattfoglim eller vad det kan heta.
Finns dock säkert någon som kan ge ett bättre svar än mina gissningar
Silikon tror jag inte på, möjligtvis något mattfoglim eller vad det kan heta.
Finns dock säkert någon som kan ge ett bättre svar än mina gissningar
Ringde och pratade med mattläggare tidigare i veckan och de skulle ha 3000 kr för att svetsa denna lilla revan!
3000 är otroligt mycket pengar som jag gärna lägger på annat ex färg till mina väggar.. Och ska jag lägga så mycket på badrummet då kan jag ju lika gärna köpa en duschkabin och få bort vattnet från golvet...
Så om man vill täta skadan själv vilken produkt rekommenderas? Har 5 mil till närmsta bygghandel så snabba svar är otroligt uppskattade =)
3000 är otroligt mycket pengar som jag gärna lägger på annat ex färg till mina väggar.. Och ska jag lägga så mycket på badrummet då kan jag ju lika gärna köpa en duschkabin och få bort vattnet från golvet...
Så om man vill täta skadan själv vilken produkt rekommenderas? Har 5 mil till närmsta bygghandel så snabba svar är otroligt uppskattade =)
Aquaseal eller aquatät är tipset om du vill göra förstahjälpen. Fackmannamässigt så gäller svetstråd, du kanske kan använda rotavdraget . Förövrigt tar det en timme att göra jobbet, plus körning, faktura. Material 20 kr.. Ta det på löpande om möjligheten finns, du får ju även garanti på lagningen.
Lyft upp mattan lite och kolla hur det ser ut innanför, så det är torrt och rent.
Själv hade jag nog valt vit sikaflex 291 snarare än silikon. Finns i båttillebehörsaffärer och används för att täta på båtar, tror att även clas ohlson kan ha. Men annars duger nog silikon också.
Tryck in spetsen innan för mattan och full upp ordentligt, mer än vad som för plats, och tryck sedan fast mattan mot väggen, först mitt på "bulan" så massan fördelas ut ordentligt under mattan och sedan från "kanterna" och mot själva sprickan så att överflödig massa pressas ut genom sprickan. Använd lämpligen en silikon-"spatel" för att skrapa upp överflödig massa. Ev kan du ju göra ett litet "lock" med sikaflex/silikon över sprickan, men slipa i så fall mattan först med lite fint sandpapper typ 180 eller så, så att massan fäster ordentligt.
Låt torka innan du duschar. dvs tidigast imorgon
Själv hade jag nog valt vit sikaflex 291 snarare än silikon. Finns i båttillebehörsaffärer och används för att täta på båtar, tror att även clas ohlson kan ha. Men annars duger nog silikon också.
Tryck in spetsen innan för mattan och full upp ordentligt, mer än vad som för plats, och tryck sedan fast mattan mot väggen, först mitt på "bulan" så massan fördelas ut ordentligt under mattan och sedan från "kanterna" och mot själva sprickan så att överflödig massa pressas ut genom sprickan. Använd lämpligen en silikon-"spatel" för att skrapa upp överflödig massa. Ev kan du ju göra ett litet "lock" med sikaflex/silikon över sprickan, men slipa i så fall mattan först med lite fint sandpapper typ 180 eller så, så att massan fäster ordentligt.
Låt torka innan du duschar. dvs tidigast imorgon
arbete 750:-/1 hFliken skrev:
resa 2x300:-
fordonskostnad 300:-
fakturaarbete 150:-
expiditionsavgift 100:-
kuvert och porto 40:-
svetstråd 80:-
hyra av varmluftspistol 300:-
hyra av svetsmunstycke 80:-
totalt 2400:-
ja, åsså moms på det så blir det 3000:-, inget konstigt med det.
Ja, om vi ska gå på det vi konsumenter fått lära oss av vissa hantverkare här på forumet, alltså
Precis!
Jag har haft en fuktskada som orsakats av betydligt mindre hål än det där och med tiden kan rätt stora mängder vatten ansamlas och ligga och gotta sig i golvet utan att komma någonstans. Så det finns risk att skadan redan är skedd. Du bör åtminstone känna på mattan så att den sitter ordentligt runt skadan. Om limmet släppt är det ett tydligt tecken på att det finns fukt under mattan. Inte bra i så fall att bygga in det och avvakta ett par år!
Jag har haft en fuktskada som orsakats av betydligt mindre hål än det där och med tiden kan rätt stora mängder vatten ansamlas och ligga och gotta sig i golvet utan att komma någonstans. Så det finns risk att skadan redan är skedd. Du bör åtminstone känna på mattan så att den sitter ordentligt runt skadan. Om limmet släppt är det ett tydligt tecken på att det finns fukt under mattan. Inte bra i så fall att bygga in det och avvakta ett par år!
Prissättningen på detta forum ska man ibland ta med en nypa salt.thomasx skrev:arbete 750:-/1 h
resa 2x300:-
fordonskostnad 300:-
fakturaarbete 150:-
expiditionsavgift 100:-
kuvert och porto 40:-
svetstråd 80:-
hyra av varmluftspistol 300:-
hyra av svetsmunstycke 80:-
totalt 2400:-
ja, åsså moms på det så blir det 3000:-, inget konstigt med det.
Ja, om vi ska gå på det vi konsumenter fått lära oss av vissa hantverkare här på forumet, alltså![]()