528 läst · 13 svar
528 läst
13 svar
Spricka i sluten tank
Köpte hus för 1år sedan, i beskrivningen av huset gavs säljaren möjlighet att svara på frågor från mäklare. Varav den ena frågan löd;
Har du upptäckt några fel på avloppet?
Svaret var nej.
I sommras stod det vatten långt upp i toalett och vi ringde akut tömmning, kostade en slant men vad gör man.
Säljaren har haft huset i sin ägo sen mitten av 90talet. Fick veta av grannen att det är en spricka i tanken och således fylls upp med regnvatten och det brukade vara ca 6-7 tömningar om året. Vet att det är långtgående ansvar av ev köpare men detta känns lite snopet, säljaren hade ingen kännedom trots att grannar har det?? Hur hade ni gjort?
Har du upptäckt några fel på avloppet?
Svaret var nej.
I sommras stod det vatten långt upp i toalett och vi ringde akut tömmning, kostade en slant men vad gör man.
Säljaren har haft huset i sin ägo sen mitten av 90talet. Fick veta av grannen att det är en spricka i tanken och således fylls upp med regnvatten och det brukade vara ca 6-7 tömningar om året. Vet att det är långtgående ansvar av ev köpare men detta känns lite snopet, säljaren hade ingen kännedom trots att grannar har det?? Hur hade ni gjort?
Inga ideer, tankar el förslag??
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 060 inlägg
Det tråkiga svaret är att jag hade hackat i mig faktumet, och sedan börjat jaga en ny septiktank och en lagom stor grävmaskin.
Det är fult av säljaren, absolut, men du hade fått reda på att tanken krävde täta tömningar om du ringt till slamtömningshuvudmannen och ställt frågor om avloppet före köpet. Det är alltid bra att göra. Jag har bl a fått veta att en väg på en fastighet hade för dålig bärighet för slambilen och behövde fixas till.
Med det sagt, du kan absolut guilt-trippa säljaren för att försöka få en liten ekonomisk ersättning, men om säljaren vägrar är det knappast lönt att släpa henom till tingsrätten medelst stämning.
Det är fult av säljaren, absolut, men du hade fått reda på att tanken krävde täta tömningar om du ringt till slamtömningshuvudmannen och ställt frågor om avloppet före köpet. Det är alltid bra att göra. Jag har bl a fått veta att en väg på en fastighet hade för dålig bärighet för slambilen och behövde fixas till.
Med det sagt, du kan absolut guilt-trippa säljaren för att försöka få en liten ekonomisk ersättning, men om säljaren vägrar är det knappast lönt att släpa henom till tingsrätten medelst stämning.
På ett sätt delar jag din mening. Att få ut något av säljaren kommer kosta både mer tid och pengar, än vad det kostar att åtgärda själv.SågspånPappspikEternit skrev:Det tråkiga svaret är att jag hade hackat i mig faktumet, och sedan börjat jaga en ny septiktank och en lagom stor grävmaskin.
Men gällande undersökningsplikt så sjunker den till nära noll, när man har en skriftlig uppgift på att saken ska vara okej.
Besserwisser
· östergötland
· 2 112 inlägg
Vad är tanken gjord av?glasfiber lagar man för några hundringar
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 060 inlägg
Enligt TS löd den skriftliga uppgiften ungefär:A AG A skrev:
"Har du upptäckt några fel på avloppet?
Svaret var nej."
Det är en tämligen otydlig uppgift, som bara säger att säljaren inte upptäckt några fel, inte att det inte finns några fel.
Givetvis är frågelistan medvetet utformad på det här viset, för att säljare inte ska behöva lämna några mer konkreta utfästelser.
Kan man verkligen förvänta sig att slamtömningsfirman svarar på frågor om andra kunder. Får de ens göra det? Om jag ringer elbolaget och vill veta vad grannens årsförbrukning är lär jag inte få veta det.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 060 inlägg
Ja, jag har åtminstone fått svar på mina frågor. Det är inte personliga frågor, utan gäller avloppsanläggningen och frågor som är relaterade till den. Är locket lätt att lyfta av eller är det för tungt? Är avloppsanläggningen tillgänglig i övrigt? Är vägen farbar eller måste slambilschauffören dra slang en lång sträcka (till extra debitering)?L lbgu skrev:
Alla uppgifter om miljötillståndet för enskilt avlopp som finns hos kommunen är offentliga, dessutom. Men kommunen bryr sig som regel inte om framkomlighet för slambil och dylikt.
Den tolkning som du gör, är som gjord av en stjärnadvokat i ett mordåtal. Riktigt så tror jag inte man resonerar i em sådan här tvist.SågspånPappspikEternit skrev:Enligt TS löd den skriftliga uppgiften ungefär:
"Har du upptäckt några fel på avloppet?
Svaret var nej."
Det är en tämligen otydlig uppgift, som bara säger att säljaren inte upptäckt några fel, inte att det inte finns några fel.
Givetvis är frågelistan medvetet utformad på det här viset, för att säljare inte ska behöva lämna några mer konkreta utfästelser.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 060 inlägg
Hur skulle man annars resonera, @AG A ?
Säljaren antas vara en vanlig privatperson, som har en kunskapsnivå om sin bostad någonstans mellan 'full koll på varenda skruv' och 'finns det skruv i huset, hade jag ingen aning om!?!'. Det är för mycket begärt av åtminstone den sistnämnda att hen ska kunna säga något tillförlitligt om husets skick. 'Ingen aning'-konceptet gäller förmodligen även för avloppsanläggningens funktion. 'Det rinner undan när jag spolar på muggen, då så!'
Om en säljare skulle kunna lova något med säkerhet hade en hel drös yrkeskunniga behövt tas in för att inspektera fastigheten i detalj. Vilket hade blivit jättedyrt och krångligt, vilket gör att det alternativet faller. Därför får bara säljaren en frågelista av mäklaren med frågor som gäller om vad säljaren tror, upplever och har lagt märke till. Subjektivt? Jajamen! Hur värdera frågelistan som spekulant? Med full skepsis!
Säljaren antas vara en vanlig privatperson, som har en kunskapsnivå om sin bostad någonstans mellan 'full koll på varenda skruv' och 'finns det skruv i huset, hade jag ingen aning om!?!'. Det är för mycket begärt av åtminstone den sistnämnda att hen ska kunna säga något tillförlitligt om husets skick. 'Ingen aning'-konceptet gäller förmodligen även för avloppsanläggningens funktion. 'Det rinner undan när jag spolar på muggen, då så!'
Om en säljare skulle kunna lova något med säkerhet hade en hel drös yrkeskunniga behövt tas in för att inspektera fastigheten i detalj. Vilket hade blivit jättedyrt och krångligt, vilket gör att det alternativet faller. Därför får bara säljaren en frågelista av mäklaren med frågor som gäller om vad säljaren tror, upplever och har lagt märke till. Subjektivt? Jajamen! Hur värdera frågelistan som spekulant? Med full skepsis!
Du ska kontakta kommunen och fråga efter bygglovet för avloppet på din fastighet, så det med stenkista och betong är tvetydigt. Det är nog för BDT-vatten och avlopp toa till en sluten tank. Om den fylls konstant så kan det höras att det rinner eller droppar när man lyssnar, antingen i en manlucka eller där slammbilen kopplar på. Du får börja där och senare ta ställning hur det ska göras. Många gånger har avloppsröret satt sig och tryckt till tätningen i i tanken, så det har blivit en glipa som grundvatten kan rinna i.
Det blir nog att gräva så du kommer åt manluckan, öppna den och kunna se med spegel och lampa var det läcker in. Infarten på avloppsröret går att täta till om det är där, så det behöver inte vara en spricka i tanken.
Det blir nog att gräva så du kommer åt manluckan, öppna den och kunna se med spegel och lampa var det läcker in. Infarten på avloppsröret går att täta till om det är där, så det behöver inte vara en spricka i tanken.
Väl utfört svar tack! Vill dock återföra snacket till vad å hur ja ska göra när säljare medger skriftligt att inga problem finns med avloppet. Komunen och dess entrepreneur på slam antingen tömmer 1gång/år permanentboende eller 1gång/2år sommarboende... och jag får veta av granne att man tömmer 6-7ggr per år? Att gräva å byta tank löser jag om jag behöver.J jonaserik skrev:Du ska kontakta kommunen och fråga efter bygglovet för avloppet på din fastighet, så det med stenkista och betong är tvetydigt. Det är nog för BDT-vatten och avlopp toa till en sluten tank. Om den fylls konstant så kan det höras att det rinner eller droppar när man lyssnar, antingen i en manlucka eller där slammbilen kopplar på. Du får börja där och senare ta ställning hur det ska göras. Många gånger har avloppsröret satt sig och tryckt till tätningen i i tanken, så det har blivit en glipa som grundvatten kan rinna i.
#edit 2ggr å permanent eller 1 alt 2 ggr per 24månader. Tömning.F Fred flinta skrev:Väl utfört svar tack! Vill dock återföra snacket till vad å hur ja ska göra när säljare medger skriftligt att inga problem finns med avloppet. Komunen och dess entrepreneur på slam antingen tömmer 1gång/år permanentboende eller 1gång/2år sommarboende... och jag får veta av granne att man tömmer 6-7ggr per år? Att gräva å byta tank löser jag om jag behöver.