Hej,

Stog och duschade igår och såg att det var några sprickor runt mjukfogen (heter det så?) runt duschavloppet. Min fråga, är detta något som jag behöver åtgärda ASAP? Typ inte duscha där tills det är åtgärdat?

Åtgärd för mig innebär att skära loss och lägga dit nytt, är det rätt?

Se bilder för mer info.
image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mjukfog där är till att börja med direkt fel, det ska va hårdfog.

Sen för att lugna dig bör det inte vara något större problem. Tätskiktet sitter under detta. Metallen är enbart en ram för att ansluta snyggt till kaklet och enbart ett "ytskikt" i stil med kaklet. Anslutningen mellan brunnen och tätskiktet sitter längre ner.

Detta är en anledning till att inte ha mjukfog här. Risken är att man tätar mellan tätskikt och brunnens metallram vilket gör att vatten som trängt ner i kakelfogar och letar sig mot brunnen inte kan ta sig över mjukfogen och ner i brunnen.

Ta en titt på monteringsanvisningar av brunnar så ser du hur vattnet kan leta sig ner i brunnen under kaklet så förstår du.

Problemet du kan få med att byta denna fog är att den kan sitta hårt fast i tätskikt och kommer du åt fel här och punkterar tätskiktet är det till att helrenovera...

T
Alltså vad är grejen med att folk tror att kaklet är det skyddande skiktet mot väta eller likväl fogen som i verkligheten släpper igenom vatten som ett såll. Det är inte så att några få tror detta utan säkert 70-80% av befolkningen enligt min personliga uppskattning:p

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Kan ju vara så att de är vana vid att bli förlöjligade när de frågar istället för att bli hjälpta och därför låter bli (och därmed aldrig får en chans att lära sig)

• Gilla
hevi och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.