Hej!

Jag bor i ett hus från 1972. Det är ett enplanshus med betongplatta på mark och källare med lättbetong.

I källaren finns det en del sprickor i väggarna och jag undrar hur allvarligt detta är samt hur man isf åtgärdar problemet. Generellt är det en del sprickor i väggar och ställen med puts (eller färg) som släppt. Jag flyttade in för ca 1,5 år sedan och upplever att en del sprickor blivit större sedan dess (se bifogad bild).

Tack på förhand för all input och råd.

• Sprickor i källarväggar av lättbetong, nära ett fönster, markerade med röda ramar. Betongplatta och dekorationer runt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CharlesXVI skrev:
Hej!

Jag bor i ett hus från 1972. Det är ett enplanshus med betongplatta på mark och källare med lättbetong.

I källaren finns det en del sprickor i väggarna och jag undrar hur allvarligt detta är samt hur man isf åtgärdar problemet. Generellt är det en del sprickor i väggar och ställen med puts (eller färg) som släppt. Jag flyttade in för ca 1,5 år sedan och upplever att en del sprickor blivit större sedan dess (se bifogad bild).

Tack på förhand för all input och råd.
Undrar detsamma. Vår källare är byggd av betonghålsten och min tanke är att sprickorna brutit isär blocken.

Jag har tänkt laga genom att bila ur sprickan något och laga med rätt sorts bruk, KC? Men om man lappar sprickan på ytan missar man väl ändå hållfastheten mellan blocken?

• Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
Vi bor i ett gammalt hus (1920) med en del sprickor i väggarna i källare. Jag hade en geoingenjör på besök för att stilla min oro kring detta och fick en del bra info.

Gamla eller nya sprickor, förstå varför huset rör sig. Köp hobbygips på Panduro o fyll i sprickorna, då ser man direkt om det spricker igen eller om det var en gammal spricka. Ökar sprickan i storlek eller är det säsongsvariationer, etc.

Förstod det också som att har det en gång spruckit så kommer det sannolikt spricka igen på samma ställe om man lagar det och huset rör sig någon mm.

• Gilla
CharlesXVI och 1 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Undrar detsamma. Vår källare är byggd av betonghålsten och min tanke är att sprickorna brutit isär blocken.

Jag har tänkt laga genom att bila ur sprickan något och laga med rätt sorts bruk, KC? Men om man lappar sprickan på ytan missar man väl ändå hållfastheten mellan blocken?
Har du hittat något bra svar?

Bästa lösningen jag hittat verkar vara att hacka ur sprickan något och sen laga med hemmafix/husfix. Alternativt gå på med A bruk och sen finputsa med C bruk.

Någon tipsade om att spritsa in bruket i sprickan med en gräddsprits.

• Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
Fast stolpen på ts bilder måste ju finnas där för något? Känns långsökt att det skulle vara en del i konstruktionen. Eller finns det flera likadana "stolpar" ?

• Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast stolpen på ts bilder måste ju finnas där för något? Känns långsökt att det skulle vara en del i konstruktionen. Eller finns det flera likadana "stolpar" ?
Det är den enda "stolpen" som finns. Jag antar att den är där för att stötta upp golvet ovan?

Tveksamt om golvet i sig behöver nån speciell stöttning? Då handlar det rimligen mer att det kanske har stått nåt tungt precis ovanför stolpen? Det som känns konstigt är ju hur den har spruckit och dessutom relativt mycket. Syns det vad det är för material? Lättbetong block eller tegel eller vad?

• Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tveksamt om golvet i sig behöver nån speciell stöttning? Då handlar det rimligen mer att det kanske har stått nåt tungt precis ovanför stolpen? Det som känns konstigt är ju hur den har spruckit och dessutom relativt mycket. Syns det vad det är för material? Lättbetong block eller tegel eller vad?
Nej inget speciellt ovanför, så det är en bra fråga. Det är lättbetong.

Då kanske de haft problem med marktryck utifrån då? Det kanske skulle förklara utseendet på sprickorna. Att ytterväggen trycks inåt så att säga.

• Gilla
CharlesXVI och 1 till
  • Laddar…
Låter ändå som en rimlig förklaring. Hur tror du man undersöker det lättast? Behöver kanske ta in en expert som får se på det.

Borde ju finnas fler ledtrådar då tycker man men det mesta ser ganska nymålat ut så man vet ju aldrig vad de dolt........Hur högt ligger marken ute då?

• Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
Marken ligger ca 160 cm över där.

Finns ett par andra sprickor lite här och där i källaren, men inget som alls är ser ut så stort, eller som har ändrat på sig sedan vi flyttade in. Det gjordes två olika besiktningar innan vi köpte, den ena nämnde inget i källaren, men kommenterade utvändigt:

"Sockel - Sättningssprickor förekommer i normal omfattning".

På den andra besiktningen kommenterade inspektören ang. källaren:

"En del sprickor i väggar och ställen med puts (eller färg) som släppt eller har dålig vidhäftning till underlaget (s.k. bom-puts). Sprickor är vanliga i konstruktioner av lättbetong men ska alltid hållas under uppsikt."

Han upptäckte heller ingen fukt eller avvikande doft.

Det är ingen stolpe utan en kontrefor som behövs för att hålla emot marktrycket utifrån.

Det känns tveksamt att den inte skulle klara jobbet, såvida man inte fuskat med armeringsjärnen.

Förefaller mer troligt att det är vanliga sättningssprickor.

Vill du ha mer än gissningar och spekulationer så behövs ett proffs på plats som kan läsa hela husets historia, och platsens. T ex en gammal erfaren murare som varit verksam lokalt i området hela sitt liv, eller geologer eller andra experter på just denna typ av problem.

• Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.