Tips/råd önskas.
Satte in en bänkskiva av ek med underlimmad ho för ett par månader sedan.
Tycker mig följt alla råd, tex inte fixera fast hårt i stomme/vägg.
Hårdvaxoljat in ovan, undersida och speciellt runt vask flera gånger innan montering/användning.
Se bild.
Vad bör jag göra nu?
Lim? Plastiskt trä? Mer vax? Annat vax? Dra ihop under? Leva med att trä är levande? ☺
Tack!
Satte in en bänkskiva av ek med underlimmad ho för ett par månader sedan.
Tycker mig följt alla råd, tex inte fixera fast hårt i stomme/vägg.
Hårdvaxoljat in ovan, undersida och speciellt runt vask flera gånger innan montering/användning.
Se bild.
Vad bör jag göra nu?
Lim? Plastiskt trä? Mer vax? Annat vax? Dra ihop under? Leva med att trä är levande? ☺
Tack!
Den sprickan är en s,k självdestruktiv del i trät och kan inte fixas med att limma eller något ,
det du kan göra är att tejpa ytterkanten och fylla i klar hårdlack i flera omgångar tills det är helfyllt , gör det försiktigt , duger med en tändsticka droppvis och torka bort det som ligger på kanten av sprickan , detta för att inte få ner fukt och vatten där , då blir det värre
det du kan göra är att tejpa ytterkanten och fylla i klar hårdlack i flera omgångar tills det är helfyllt , gör det försiktigt , duger med en tändsticka droppvis och torka bort det som ligger på kanten av sprickan , detta för att inte få ner fukt och vatten där , då blir det värre
Tycker samma som @Liteavvarje med skillnaden att jag rekommenderar dig att använda klar 2-komponents epoxy istället för ”hårdlack”. Sen kan du slipa bort eventuellt överskott och sedan lägga hårdvaxolja ovanpå.
Tack för tips.
Tolkar jag det rätt som att det är otur/en del i att använda trä som material. Eller tyder detta på dålig kvalitet av skiva eller dåligt arbete av snickare som sågade ur för ho?
Klarlack epoxy, typ sådan här?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/
Dvs. det kommer synas (klarlack) men fyllas för att undvika vidare problem?
Tolkar jag det rätt som att det är otur/en del i att använda trä som material. Eller tyder detta på dålig kvalitet av skiva eller dåligt arbete av snickare som sågade ur för ho?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/
Ja, typ sådan!W Nordberg84 skrev:Tack för tips.
[länk]
Och ja, det kommer synas men undviker mer problem då det skyddar träet från att mer vatten kommer in där.
Jag tror det är ren otur. Tror inte något är fel utfört.
Klicka här för att svara