Våt tomt ligger på en sprängbädd, ca 2,5 meter djup. Vi hade nu tänkt att anlägga en gräsmatta. Efter alla råd vi har fått så skulle vi lägga ut ett lager med lera/jord som kan behålla fukten lite längre än vad matjorden kan. Jag har kört ut denna lera/jord på tomten med en minitraktor med skopa framtill men det bliv ju inte riktigt plant utan det är lite tjockare lager här och där. Jag försökte sedan gå ut med spade och kratta för att plana ut leran men det gick inte. Jag fastnade med stövlarna och spaden blev tyngre och tyngre. Det var ganskla blött med andra ord. Är det någon som har tips på hur man skall få detta lager plant. Finns det någon maskin man kan anbvända eller torkar leran så mycket att man kan kratta och få ytan plan? Jag vill inte lägga på matjord innan jag har fått leran plan.

Någon med liknande erfarenhet?

/David

Planerar 2500 m2 gräsmatta ovanpå en lika stor sprängstensbädd. Mitt tips är att hyra en stor hjullastare (22 tonare) med planeringsskopa. Det är ca 600 tim med förare och om du har gjort det mesta redan så tar det nog inte mer än en timme eller två att få ytan plan som ett matsalsgolv. Ring en LBC eller Mark etreprenadfirma på platsen.

låt det torka. Det kommer oavsett att sätta sig lite första tiden så lägger du på jord nu kommer du ändå att få en "puckelpist"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.