Heij83
ricebridge ricebridge skrev:
eller så skänker man bort sprängmassorna på t ex Loop Rocks eller Blocket, det finns alltid dem som vill ha.
vi använde det som gick till fylle, resten ville en granne ha som själv kom och hämta med grävare och lastväxlare

J jonaserik skrev:
Är det slätt berg under hela den kommande plattan så kommer det att röra sig, omöjligt att få det ligga still utan att ankra plattan i berget med grova armeringsjärn på X -antal ställen , inga stora kostnader i det
Om det inte lutar nämnvärt så behöver inget förankras.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om det inte lutar nämnvärt så behöver inget förankras.
NU vet vi inte hur mycket det lutar då ingen grävare varit där än, men inte fel att säga något om det som info.

Heij83 Heij83 skrev:
Spränga är inte särskilt dyrt. Framförallt om man kan ta hand om sprängmassorna själv.
Vi sprängde det rödmarkerade området på bilden. Ca: 14 m långt 1,5-2m brett 1,70m djupt

vi betalade ca 35 000:-

Men vad är det då som alla säger är så dyrt? Vi kommer säkerligen att kunna tillgodogöra oss en del av sprängstenen så den kostnaden blir inte så stor.

Är det framförallt besiktningen av närliggande bostäder som kostar? För där har vi några hus tyvärr.

Heij83
Lottagott Lottagott skrev:
Men vad är det då som alla säger är så dyrt? Vi kommer säkerligen att kunna tillgodogöra oss en del av sprängstenen så den kostnaden blir inte så stor.

Är det framförallt besiktningen av närliggande bostäder som kostar? För där har vi några hus tyvärr.
vi behövde inte besikta några närliggande fastigheter så den kostnaden har jag ingen aning om, närmaste granne ligger 200m bort tror gränsen går på 50m
Det som kostar om jag förstått det rätt är bortforsling av sprängmassorna.

blev själv förvånad att det inte var dyrare.

Heij83 Heij83 skrev:
vi behövde inte besikta några närliggande fastigheter så den kostnaden har jag ingen aning om, närmaste granne ligger 200m bort tror gränsen går på 50m
Det som kostar om jag förstått det rätt är bortforsling av sprängmassorna.

blev själv förvånad att det inte var dyrare.
Ja det kan det ju vara då kanske:) Våran tomt sluttar lite lätt och där tänker jag att det blir perfa att använda dom massorna.

Heij83
Ja det kan det ju vara då kanske:) Våran tomt sluttar lite lätt och där tänker jag att det blir perfa att använda dom massorna.
Hitta detta på nätet.

Vad kostar besiktning vid sprängning
En normal kostnad för en besiktning vid en sprängning hamnar mellan 15 000 kr – 30 000 kr. Allt beroende på hur komplexa förutsättningar som gäller för din besiktning.

Men vad är det då som alla säger är så dyrt? Vi kommer säkerligen att kunna tillgodogöra oss en del av sprängstenen så den kostnaden blir inte så stor
Vi hade ganska omfattande sprängning. Byggarea 120m2, servisledning, pool 35m2 (2m djupt). Fick köra bort 35 lass med dumper. Fick besiktiga 7st närliggande äldre hus och provtrycka murade skorstenar före & efter för 70’000kr.

Totalkostnad 220’000kr

Senast ja kolla låg besiktning på ca 7000 per kåk i snitt, västkust
En sak att tänka på när man fyller upp på berg är att inte få några större gropar under huset så de samlas stillastående vatten under plattan, kan börja lukta

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt gammal sommarstuga på berg. Det är ett elände med gropar i berg där det samlas vatten. Både direkt under huset och vid sidan om huset. Vattnet tränger in under huset och stannar där. Det har tidigare runnit direkt in, men nu tror jag det är begränsat till sprickor i berget.

Nu har jag lagt ner mycket jobb på att gräva ur och rensa gropar runt om huset och sedan fylla dem med betong såpass mycket att det inte blir stående vatten i dem. Men jag vet ännu inte om det kommer att hjälpa. Skulle jag bygga nytt så skulle jag definitivt se till att det inte finns gropar i berget under huset där vatten kan samlas.

Redigerat:

om det är dyrt eller ej att spränga är upp till vad och en, men många av siffrorna du läser här i tråden är rena fantasipriser.

det som påverkar priset är
Mängden berg
Geografiska läge
Enkel / avancerad.
Besiktningar av fastigheter.

tar du på löpande räkning, och har ett litet projekt, där de räcker med en hjulburen maskin. Räkna med 12-1300kr/Tim. Sen tillkommer ca 50-60kr per kilo sprängämne 50-60kr st för tändhattar och samma pris för kopplingsblock. Vid större projekt behövs en sprängarbas, räkna med 550-700kr/Tim för han, plus moms.
Ca 6-10 000kr i etableringskostnad
5-8000 kr för tillstånd
Besiktningskostnaden kan dra iväg hur mycket som helst, beroende på kringliggande fastigheter etc. Du får betala för varje dag mätarna sitter uppe.
Är husen grundlagda på berg, så ska alla fastigheter inom 50m besiktas. 75 m på morän och 100 m på lera. I ett bostadsområde drar de gärna iväg.
Senast jag tog in pris gick de på 25 000 för enbart besiktningen, då ingick resor, 2 fastigheter, kostnad för mätare osv.
Utöver detta får du lägga till en grävmaskin + sorängmattor (vissa tar betalt för varje matta
varje byggdag) sen utlastning och transporter.

utöver detta, beroende på entreprenör och storlek tillkommer kostnad för rastkoja, reseersättning + ADR.
proppgrus 4-8 ca 4-5000kr (behövs alltid)
Jag kanske glömt något, men som du kan läsa så drar de gärna iväg om det är mycket sprängning. Men är de ett enkelt projekt, utan större kringkostnader så behöver de inte bli så blodigt.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Jag har köpt gammal sommarstuga på berg. Det är ett elände med gropar i berg där det samlas vatten. Både direkt under huset och vid sidan om huset. Vattnet tränger in under huset och stannar där. Det har tidigare runnit direkt in, men nu tror jag det är begränsat till sprickor i berget.

Nu har jag lagt ner mycket jobb på att gräva ur och rensa gropar runt om huset och sedan fylla dem med betong såpass mycket att det inte blir stående vatten i dem. Men jag vet ännu inte om det kommer att hjälpa. Skulle jag bygga nytt så skulle jag definitivt se till att det inte finns gropar i berget under huset där vatten kan samlas.
Dina problem med gropar vill du inte ha så platta på mark är fel väg för ditt hus!
Välj en varmgrund där huset står på berg och låt entreprenören släta till berget och gjut igen gropar!
Då kan du korta ner rörgravar och installationer utanför huset med placeringen av huset

Har själv stått inför samma val som er och det slutade med att jag valde att höja, det medförde att jag får lite bättre utsikt.
Har gjort det mesta själv och använde kil istället för snigeldynamit, fördelen med kil är att man inte behöver borra lika mycket och att det går att borra med klenare borr och inte så djupt, man kan tillverka kuber av berget som man sen kan använda för att bygga murar, trappor och liknandel konstruktioner på tomten. Det går snabbare än snigeldynamit och kallt väder påverkar inte. Skall även nämnas att det går att "spränga" berget med krut istället för dynamit, har för mig att det heter Simplex.

• Gilla
D-bug och 2 till
  • Laddar…
pacharan pacharan skrev:
Har själv stått inför samma val som er och det slutade med att jag valde att höja, det medförde att jag får lite bättre utsikt.
Har gjort det mesta själv och använde kil istället för snigeldynamit, fördelen med kil är att man inte behöver borra lika mycket och att det går att borra med klenare borr och inte så djupt, man kan tillverka kuber av berget som man sen kan använda för att bygga murar, trappor och liknandel konstruktioner på tomten. Det går snabbare än snigeldynamit och kallt väder påverkar inte. Skall även nämnas att det går att "spränga" berget med krut istället för dynamit, har för mig att det heter Simplex.
stämmer, går även att darda, hydraulisk spräckning av berg. Vibrationsfri losshållning.

Intressant följer
Liknande bekymmer med stuga halvt på berget och tankar om att öka utrymme där det är lågt i matkällaren dvs ta bort berg samt en del projekt med berg inblandat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.