1 707 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Språkundersökning: Vad heter din manliga spa-arbetare?
Vid gränsen mellan Uppland och Västmanland används spagubbe eller skyffelgubbe.
I andra delar av landet har jag hört skopsnok, spadjon och gropapåg, men kan inte säga var. För den sistnämnda har jag dock en kvalificerad gissning.
Vilka varianter har du hört. och var?
I andra delar av landet har jag hört skopsnok, spadjon och gropapåg, men kan inte säga var. För den sistnämnda har jag dock en kvalificerad gissning.
Vilka varianter har du hört. och var?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Spa? Som i bubbelbad, tända ljus och yoga-pose där man sitter och hummar i takt?
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Här i Östergötland kallar vi det följeman eller spadgubbe.
Vi talar om stjiffilkaar eller spadakaar..... alltså det österbottniska uttalet av skyffelkarl eller spadkarl.
Förr fanns också gräftangåbb som gräftade upp nyodlingar med breidgräfto (som sörlänningarna kallar flåhacka). Det fanns också diikar som grävde diken med spade och fick betalt per löpmeter. Det brukade också finnas en jölpkaar (hjälpkarl) på grusbilarna. Han hjälpte chauffören att lasta och på äldre bilar också lossa grus och sand med spade.
Förr fanns också gräftangåbb som gräftade upp nyodlingar med breidgräfto (som sörlänningarna kallar flåhacka). Det fanns också diikar som grävde diken med spade och fick betalt per löpmeter. Det brukade också finnas en jölpkaar (hjälpkarl) på grusbilarna. Han hjälpte chauffören att lasta och på äldre bilar också lossa grus och sand med spade.
Var en sån under somrarna när jag var 16-19, fick ofta pryon till maskinister så jag fick ibland ta befälet. Detta gällde dock vanligen hjullastare och väg/parkeringsbyggen. Till saken hör ju att det var fadern min som anställt mig på sin firma och hyrde in maskiner samt föräldraledigheten var väl sisådär på 70-80 talet för vägingenjörer så jag fick helt sonika vara med på vägbyggen under hela min uppväxt så viss erfarenhet hade man väl redan vid ung ålder. Roligast var väl då maskinisten gjort nåt dåligt jobb och beklagade sig över att när min far ser detta blir det inte roligt, fadern var tydligen känd för att vara krävande. Han hade ingen aning om släktskapet.
Jag anser att jag var ett superbt skyffelhjon eftersom jag vanligtvis visste var det behövdes skyfflas utan intruktioner. Men när väghyvel-Arnold dök upp(han var vanligtvis fullbokad) behövde man inte göra nånting, flytta nån fluktpinne eller så för att han skulle få plats, alltid perfekt resultat.
Jag anser att jag var ett superbt skyffelhjon eftersom jag vanligtvis visste var det behövdes skyfflas utan intruktioner. Men när väghyvel-Arnold dök upp(han var vanligtvis fullbokad) behövde man inte göra nånting, flytta nån fluktpinne eller så för att han skulle få plats, alltid perfekt resultat.
Klicka här för att svara