1 082 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Spottar och diffusionsplast.. igen
Hej svejs. Håller på att bli lite lätta galen på detta med spottar till övervåningen. Problemet jag har är att vår isolering mot tak och krypvind är sprutad cellulosaisolering, dvs materialet ligger löst ovanför diffusionsplasten och det medför att om jag försöker ta hål i plasten kommer jag få bada i isoleringsmaterial. Det går heller inte att klämma upp plasten tillräckligt för att få in burkarna den vägen.
Är det bara att ge mig upp på krypvinden och skotta bort isoleringen för att komma åt, eller finns det något smart knep för detta som jag inte har tänkt på?
Är det bara att ge mig upp på krypvinden och skotta bort isoleringen för att komma åt, eller finns det något smart knep för detta som jag inte har tänkt på?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skottade undan på min sågspånsisolerade vind. Inte mycket annat att göra. Jag har dock ståhöjd
Då kan du ju passa på att dra rören på vinden. Hur hade du annars tänkt göra med den biten? Regla ner taket en bit?
Är ju tyvärr bara kryphöjd, men det får väl gå. En följdfråga: Själva spottarna jag har valt har en liten arm som ska skruvas fast i något, och där anslutningen görs. Är det ok att det finns en bit glespanel som går in i pottan för att kunna fästa denna i, eller måste det vara helt rent från trä etc? Hur går det i så fall med träpanelen som själva spotten ska sitta genom?
Nja, rören går ju att dra mellan glespanelen och diffusionsplasten, alternativt längs med glespanelen, dvs mellan innertaket och plasten, så det går ju bra att göra utan att ge sig upp på vinden.
Nja, rören går ju att dra mellan glespanelen och diffusionsplasten, alternativt längs med glespanelen, dvs mellan innertaket och plasten, så det går ju bra att göra utan att ge sig upp på vinden.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Armen skall troligen inte fästas i någonting alls (jag kan ha fel). På de flesta spottar finns en dylik arm som har till uppgift att hålla kopplingsplinten borta på behörigt avstånd till den varma lampan.
Vanligen så finns det fästanordningar i stil med fjäderbelastade vingar som fäller ut sig på ovansidan av skivan som man monterar spottarna i.
Vanligen så finns det fästanordningar i stil med fjäderbelastade vingar som fäller ut sig på ovansidan av skivan som man monterar spottarna i.
Jo den har vingar, men vad jag kunde utläsa i manualen så skulle även den lilla armen av någon anledning fästas i något, men jag ska kolla det.
Men bortsett från det, vad gäller egentligen med trä. Som sagt så ska spotten sitta i ett paneltak, vilket ska vara ok, men hur är det med glespanel inne i pottan? Burkarna är nämligen 300x300x150, och glespanelen sitter med cc30. Detta innebär ju att om pottan ska sitta tätt mot innertaket så måste jag såga bort glespanel med mera mek. Om jag istället kan skruva fast pottan i glespanelen uppifrån så vore det supersmidigt, men då exponeras ju glespanel mot insidan av pottan, samtidigt som det blir en glipa lika stor som glesen är tjock åt de andra hållen. Är detta ok? Inget brännbart hamnar ju inom det föreskrivna avståndet från tillvekaren, men precis på gränsen och dessutom blir det inte en tät försegling. Kommer använda lampor med kalljusreflektorer.
Men bortsett från det, vad gäller egentligen med trä. Som sagt så ska spotten sitta i ett paneltak, vilket ska vara ok, men hur är det med glespanel inne i pottan? Burkarna är nämligen 300x300x150, och glespanelen sitter med cc30. Detta innebär ju att om pottan ska sitta tätt mot innertaket så måste jag såga bort glespanel med mera mek. Om jag istället kan skruva fast pottan i glespanelen uppifrån så vore det supersmidigt, men då exponeras ju glespanel mot insidan av pottan, samtidigt som det blir en glipa lika stor som glesen är tjock åt de andra hållen. Är detta ok? Inget brännbart hamnar ju inom det föreskrivna avståndet från tillvekaren, men precis på gränsen och dessutom blir det inte en tät försegling. Kommer använda lampor med kalljusreflektorer.
Snitta i plasten bara, som ett kryss, något mindre än burken. sedan trycker du upp burken.. funka fint för mig, dessutom rasade det inte ner speciellt mycket.. fick faktiskt plocka ur lite celluosa för att kunna trycka upp burken.
Ang burkarna, lät som ganska stora burkar.. elektikern som satte mina hade vanliga målarhinkar som var ca 20 cm i diameter..
Ang burkarna, lät som ganska stora burkar.. elektikern som satte mina hade vanliga målarhinkar som var ca 20 cm i diameter..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden