Hej,
Jag önskar sänka ett tak (så lite som möjligt) för infällnad av spottar och för kabeldragning. Takhöjden är 2.40 så varje centimeter räknas.
Jag har sett en liknande lägenhet där sänkningen är ca 4-5 cm endast och undrar hur har man gått tillväga och vilka spottar som använts.
Taket är betong och nedsänkningen blir gipsskivor så det finns inga brännbara material.
Jag har hört att man kan lägga mindre delar gipsskivor (ganska grova tjocklek) som fästs mot taket och där utrymme finns för kabeldragning emellan. Sedan en gipsskiva som fästs mot denna och som har hål för spottar. På så sätt blir det 22mm + 22 mm sänkning? Kan man göra så?
Vad ska man använda för spottar? Jag är ute efter 12 v. Bredden på hallen där de kommer att vara är 2.5 meter och jag tänker mig två rader. Vilken effekt bör man välja? Är det 10W som mest eftersom det är så tunnt eller finns det så tunna spottar med 20W?
Hur gör man med trafos i sådant fall? Finns det plats för att montera in dessa under taket? Jag kommer att ha dimmer inkopplad om det gör skillnad på trafon...
Kan man byta ut de vanliga traforna med max 2 meters kabel till spottar mot en Tridonics TE-DC? Har hört att dessa klarar betydligt längre sträcka om att dessa även kan dimmras? Det skulle underlätta installation avsevärt...
Mycket tacksam för hjälp...