Hej, jag har en bekant som funderar på elen hemma. Hon har monterat apparatdosor i taket och dragit rör mellan dom och sytt ihop rakt igenom direkt från strömbrytardosan. Och hon frågar mig om jag kan montera dit spottar och koppla in, men jag blev lite osäker för jag vet inte om det går göra bara sådär som hon tror, för det första får man väl inte montera halogenspottar direkt i apparatdosa. Sen om det ska vara LED så är det väl drivdon till och det får jag väl inte plats med i dosan.

Så jag frågar er om ni har något förslag som är enkelt och bra? Länka gärna ifall det finns led spottar utan drivdon som kan monteras i apparatdosa ! ( jag har nyss börjat som lärling och vill lära mig)
 
Müssli skrev:
Fast de har inte inbyggda drivdon.
Om du har tur kan man knö upp en dosdriver typ:
[länk]
och sedan en spot typ:
[länk]
men jag tror inte det får plats.

Jag tror inte det finns någon lösning på ditt problem om du inte kan sätta en större driver någon annanstans.
/edit
Sorry Mikael_L, jag läste slarvigt. TS ville ju ha tips på spots i apparatdosa utan drivdon såg jag nu. Fast det löser väl inte problemet?
 
  • Gilla
TomasSchwarz
  • Laddar…
Okej det är jag som ungefär som jag trodde då :/ tänkte ifall man kunde göra så att man sätter upp nån arm med spottsr typ något sånt här kanske
Armatur med böjd design och fyra riktbara GU10 spotlights för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan man ju sätta in GU10 led dimbara också! Eller vad tycker ni låter det vettigt ?
 
Tycker att det låter som en bra idé!
Mycket bättre än att borra massa hål i taket.

En sån här har jag i tvättstugan. Numera bestyckad med LED-spottar.
Tror att jag köpte den på Clas O:

Taklampa med fyra LED-spottar monterade på metallstång i en tvättstuga.

PS
Och varför skall man dimra i badrummet? För att slippa se hur ful man är på morgonen :p
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
richardtenggren
KnockOnWood skrev:
PS
Och varför skall man dimra i badrummet? För att slippa se hur ful man är på morgonen :p
Det är perfekt på natt/morgon när man inte vill vakna upp helt eller är nyvaken;)
 
  • Gilla
Jonas Hamrén
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
Det är perfekt på natt/morgon när man inte vill vakna upp helt eller är nyvaken;)
Ja, och då tänder man bara de svaga spottarna vid handfatet,
och inte plafonden som sätter scenbelysning på hela rummet :)
 
Nu är det såhär att det är i ett stort vardagsrum dom här är tänkt att sitta i och inte ett badrum 😉
 
Ja, jag tänkte kanske lite för fort där :o

Men några fler armaturer behöver du kanske då?

Hur stort är "stort" förresten?
 
Chaly
Müssli skrev:
Fast de har inte inbyggda drivdon.
Om du har tur kan man knö upp en dosdriver typ:
[länk]
och sedan en spot typ:
[länk]
men jag tror inte det får plats.

Jag tror inte det finns någon lösning på ditt problem om du inte kan sätta en större driver någon annanstans.
Crap! Tror du inte det går att få plats?
Hade tänkt att ersätta mina oanvända lamputtag i köket med 2st Hide-a-lite 1218 Comfort och knö in en Jolly round under ena spotten. Enl. ritningarna har jag 2 mm tillgodo... Men det kanske inte går ändå? Min tumstock säger att apparatdosan under lamputtaget är ca 46 mm djup.

Jolly round
Ritning av Hide-a-lite 1218 Comfort, rund LED-spot med dimensionerna Ø57 mm och 22 mm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1218 Comfort
Illustration av Hide-a-lite 1218 Comfort med måttangivelser, inklusive en diameter på 85 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chaly skrev:
Crap! Tror du inte det går att få plats?
Hade tänkt att ersätta mina oanvända lamputtag i köket med 2st Hide-a-lite 1218 Comfort och knö in en Jolly round under ena spotten. Enl. ritningarna har jag 2 mm tillgodo... Men det kanske inte går ändå? Min tumstock säger att apparatdosan under lamputtaget är ca 46 mm djup.
Jo, det verkar få plats men de spottarna ska sitta i en apparatdosa, inte takdosa om det är det du har till dina gamla lamputtag.
 
Chaly
Müssli skrev:
Jo, det verkar få plats men de spottarna ska sitta i en apparatdosa, inte takdosa om det är det du har till dina gamla lamputtag.
Det är apparatdosa under lamp-takuttaget idag (dia 68mm) som är ca 46 djup. Tänkte dra upp fast fas till jollyn och använda 230 v impuls på tändtråden för att styra jollyn.

Blir väl till att skaffa hem grejjerna och hoppas på att det går vägen. Vore gött om man slapp ändra/lägga till för mycket i den befintliga installationen.
 
  • Gilla
Olle Tjernström
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
Det är apparatdosa under lamp-takuttaget idag (dia 68mm) som är ca 46 djup. Tänkte dra upp fast fas till jollyn och använda 230 v impuls på tändtråden för att styra jollyn.

Blir väl till att skaffa hem grejjerna och hoppas på att det går vägen. Vore gött om man slapp ändra/lägga till för mycket i den befintliga installationen.
Tjena! Nyfiken på om du löste installationen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.