Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Hej, jag har en bekant som funderar på elen hemma. Hon har monterat apparatdosor i taket och dragit rör mellan dom och sytt ihop rakt igenom direkt från strömbrytardosan. Och hon frågar mig om jag kan montera dit spottar och koppla in, men jag blev lite osäker för jag vet inte om det går göra bara sådär som hon tror, för det första får man väl inte montera halogenspottar direkt i apparatdosa. Sen om det ska vara LED så är det väl drivdon till och det får jag väl inte plats med i dosan.
Så jag frågar er om ni har något förslag som är enkelt och bra? Länka gärna ifall det finns led spottar utan drivdon som kan monteras i apparatdosa ! ( jag har nyss börjat som lärling och vill lära mig)
Så jag frågar er om ni har något förslag som är enkelt och bra? Länka gärna ifall det finns led spottar utan drivdon som kan monteras i apparatdosa ! ( jag har nyss börjat som lärling och vill lära mig)
ELKO har en serie som monteras i apparatdosa
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/ELKO_Bright_150506_Low.pdf
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/ELKO_Bright_150506_Low.pdf
Fast de har inte inbyggda drivdon.Mikael_L skrev:
Om du har tur kan man knö upp en dosdriver typ:
https://www.elbutik.se/product.html/xerolight-led-konverter-plr-500ma
och sedan en spot typ:
https://www.elbutik.se/product.html/designlight-led-p-138mw-5w-500ma-vit
men jag tror inte det får plats.
Jag tror inte det finns någon lösning på ditt problem om du inte kan sätta en större driver någon annanstans.
/editMüssli skrev:
Sorry Mikael_L, jag läste slarvigt. TS ville ju ha tips på spots i apparatdosa utan drivdon såg jag nu. Fast det löser väl inte problemet?
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Okej det är jag som ungefär som jag trodde då :/ tänkte ifall man kunde göra så att man sätter upp nån arm med spottsr typ något sånt här kanske
Sen kan man ju sätta in GU10 led dimbara också! Eller vad tycker ni låter det vettigt ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kan man ju sätta in GU10 led dimbara också! Eller vad tycker ni låter det vettigt ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Nu är det såhär att det är i ett stort vardagsrum dom här är tänkt att sitta i och inte ett badrum 😉
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag tänkte kanske lite för fort där
Men några fler armaturer behöver du kanske då?
Hur stort är "stort" förresten?
Men några fler armaturer behöver du kanske då?
Hur stort är "stort" förresten?
Crap! Tror du inte det går att få plats?Müssli skrev:
Hade tänkt att ersätta mina oanvända lamputtag i köket med 2st Hide-a-lite 1218 Comfort och knö in en Jolly round under ena spotten. Enl. ritningarna har jag 2 mm tillgodo... Men det kanske inte går ändå? Min tumstock säger att apparatdosan under lamputtaget är ca 46 mm djup.
Jolly round
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1218 Comfort
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det verkar få plats men de spottarna ska sitta i en apparatdosa, inte takdosa om det är det du har till dina gamla lamputtag.Chaly skrev:Crap! Tror du inte det går att få plats?
Hade tänkt att ersätta mina oanvända lamputtag i köket med 2st Hide-a-lite 1218 Comfort och knö in en Jolly round under ena spotten. Enl. ritningarna har jag 2 mm tillgodo... Men det kanske inte går ändå? Min tumstock säger att apparatdosan under lamputtaget är ca 46 mm djup.
Det är apparatdosa under lamp-takuttaget idag (dia 68mm) som är ca 46 djup. Tänkte dra upp fast fas till jollyn och använda 230 v impuls på tändtråden för att styra jollyn.Müssli skrev:
Blir väl till att skaffa hem grejjerna och hoppas på att det går vägen. Vore gött om man slapp ändra/lägga till för mycket i den befintliga installationen.
Tjena! Nyfiken på om du löste installationen?Chaly skrev:
Det är apparatdosa under lamp-takuttaget idag (dia 68mm) som är ca 46 djup. Tänkte dra upp fast fas till jollyn och använda 230 v impuls på tändtråden för att styra jollyn.
Blir väl till att skaffa hem grejjerna och hoppas på att det går vägen. Vore gött om man slapp ändra/lägga till för mycket i den befintliga installationen.
Klicka här för att svara

