JAg skall montera spotlights i ett toaletttak. Vilka är dina erfarenheter kring valet av 230/12V armaturer. Ljusstyrka, möjlighet att dimma ljuset, installationskomplexitet, "fritt" utrymma kring spotten osv.
 
Hej!
Jag rekomenderar 12V:s lampor, visst du behöver en trafo.. men du får mycket bättre ljus med 12V, ett vitare och mer gnistrande ljus som tar fram lystret i kaklet mycket bätttre än 230V.
 
12volts definitivt. Det finns sk "minipuckar" som man kan sätta i tät byggnadsdel. Dessa bygger bara 14mm. Finns frostat eller klarglas. Vi har satt in 15 spottat med frostat glas, de ger 10 eller 20 w per spott. Det blev kanon.
 
Hmmm... bygger bara 14mm... men vad jag har förstått så ska man ha något som kan liknas vid en upp-och-ner-vänd färgburk ovanför varje spot p.g.a. värmeutvecklingen.

Det var en elektriker som sa det i samband med att jag tänkte sätta spottar i badrummet som jag snart ska renovera.

Ni som har spottar i taket, hur har ni löst det?
 
Jag kommer montera lågvolts spotlights. Har läst någonstans på forumet att man kunde sätta färgburkar över men kan inte hitta vilken volym man skall ha.
Gäller 1, 2 eller 3 liters eller vad ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.