Var hälsade mina eminenta forumläsare!

Jag letar efter spotlights att sätta utomhus i takfoten. Det finns en uppsjö av armaturen där ute och jag hoppas att någon här inne har en direktlänk till de jag letar efter. Jag är alltså ute efter följande:

-Vinklingsbar
-Svart
-230v GU10 (köper LED ljuskälla sen)
-Överkopplingsbar
-IP klassad att sitta i takfoten
-Max 350-400 kr/styck

Hoppas nån kan hjälpa mig så jag slipper lägga ner flera timmar på att söka igenom internet..

Tack :-)

bygga_bo skrev:
Har precis suttit och letat efter liknande, och skulle tro att valet kommer att falla på Sg Jupiter Outdoor.

[länk]
Ser bra ut 👍 frågan är om 30 grader räcker med tanke på att takfoten har en lutning utåt och jag vill ju att den lyser minst rakt ner, kanske mot fasaden.. I värsta fall kan man kanske bygge ner en liten låda och sätta spoten i.

Kollade lutningen på taket med en app på mobilen och den visade 45 grader, vilket verkar stämma med mitt ögonmått 😊
Eftersom lampan bara går att vinkla 30 grader så återstår ju 15. Hur mycket tror ni ljusspridningen är, dvs kommer den lysa upp väggen på huset eller bara snett framåt på marken?
Tacksam för svar, annars får jag beställa hem en och koppla in med stickpropp 😊

Om du väjer en ljuskälla med lite större spridningsvinkel borde det inte vara något problem att få hyfsat med ljus på fasaden. 36 graders spridning är väl mer eller mindre att betrakta som "standard", men det finns även GU10 med tex 60 graders spridning (eller ännu mer för den delen). Jag smällde ihop en snabbskiss för att visa det hela. I bilden är väggen (blå) ca 3 m hög och armaturen sitter 25-30 cm från väggen. Den gula ytan visar ljuset från en 60-graders ljuskälla och de streckade linjerna från en 36-graders. I båda fallen är de vridna 30 grader mot fasaden.

takfotsbelysning (BH).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu skall du dock inte se detta som en absolut sanning. Spridningsvinkeln är inte en skarp gräns, utan anger det område där ljusstyrkan är minst 50% av det maximala värdet. Det kommer alltså även att lysa på fasaden med 36-graders, men inte lika mycket.

Om du väljer en ljuskälla med lite större spridning så kan det kanske vara värt att gå upp lite i effekt eftersom ljuset sprids på en större yta.

Sen kan det också vara värt att tänka på att du får släpljus med denna lösning. Det är i min mening helt rätt för en fasad, men det har också en tendens att avslöja diverse skavanker på fasaden. Om det tex är en putsad fasad med en klantigt utförd lagning så kommer lagningen att framträda ganska tydligt. Annars är det bara vackert med släpljus - jag ogillar när ljuset syns som prickar på huset som det lätt blir när man riktar lampor direkt mot fasaden.

Att köpa en lampa och testa tycker jag låter klokt. Det går att föra ett teoretiskt resonemang kring det hela, men i slutändan är det smaken som avgör om man gillar det verkliga resultatet. Eftersom GU10 har reflektorn i själva ljuskällan kan du nöja dig med att köpa en sådan och testa med en annan armatur om du har en liggande. Blir iofs lite laborerande med att få rätt vinkel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.