Köpt skåpbelysning Grundtal, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129871/#/20144757 , i affären är belysningen monterad direkt ovanpå garderoben som enl bild 4 men nu när jag kommer hem och kikar på de står det

"Säkerhetsavstånd till belyst föremål: Minimun 0,3 m. Lampan kan orsaka brand om säkerhetsavståndet inte hålls."

Om jag då monterar belysningen direkt ovanpå garderoben kommer säkerhetsavståndet när luckan öppnas resp stängas för tillfället endast vara ett par cm vilket jag inte tycker känns speciellt bra då brand kan uppstå om luckan står i fel läge för länge.

Funderar då på att sätta de 0,3 m ovanpå skåpet men inser att det är exakt 0,3 m upp till taket från ovansidan på skåpet.

Om jag nu monterar de endast några cm från taket men håller avståndet nedåt på 0,3 m till skåpluckan, finns det då någon risk att jag monterat de alldeles för nära taket?

För det står ingenting om minsta avstånd uppåt.

Lämna tillbaka med motiveringen att det inte står tydligt nog att den bara funkar med skjutdörrar om man har dörrar på garderoberna... Typisk IKEA-grej :thumbdown:

Det du antagligen annars kan göra är att använda en passande LED-lampa, men det känns lite dumt att inte köpa en färdig LED-lösning från början...

• Gilla
Norathgon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.