Hej
Har monterat fuskbalk i tak och kopplat spotlight till, ( led) sen fick jag reda på att det är brandrisk? Behöver verkligen hjälp nån som är kunnig? varit med om sånt? Tack.

Följ tillverkarens anvisningar. Många LED-spotlights kan monteras direkt i isolering, de flesta kan dock inte det. Någon brandrisk är det dock sällan, känn efter, blir det varmt? Däremot kan du räkna med en kraftigt försämrad livslängd om armaturen inte är utförd för montering direkt i isolering. Från t.ex. 80% ljus efter 50000h till 0% ljus efter 50h.
Men snälla, slängde du bara monteringsanvisningen?

J Johan456 skrev:
Följ tillverkarens anvisningar. Många LED-spotlights kan monteras direkt i isolering, de flesta kan dock inte det. Någon brandrisk är det dock sällan, känn efter, blir det varmt? Däremot kan du räkna med en kraftigt försämrad livslängd om armaturen inte är utförd för montering direkt i isolering. Från t.ex. 80% ljus efter 50000h till 0% ljus efter 50h.
Hittade ingenting i monteringsanvisning, stod bara hur man ska limma balken inget mer. Sen har jag frågat runt så sa de att absolut inga spotlights i cellplast (fuskbalk)
J Johan456 skrev:

Men anvisningarna för lampan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hmm...
Jag skulle inte montera spotlights i cellplast alldeles oavsett om det blir varmt. Ett elfel där kan få direkt ödesdigra konsekvenser.

TS, har du sett cellplast brinna någon gång?

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bra inspel Tommi!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.