Spot-avstånd

4k läst  5 svar

1. E
    Medlem Nivå 6
    Ännu en spot-tråd... :)

Har en hall som är 1,70 bred och 3,30 lång. Har nån vag fundering om att smäcka upp downlights nu när jag ändå rivit ner det gamla innertaket. Tror ni att det räcker med 3 st. 20W / 12V spottar?

Mvh. Robert

2. D
    Medlem Nivå 4
    Jag tror det är för lite. Men belysning är ju väldigt personligt.
    Har precis satt en massa 20W12V och vi började experimentera glest, för att sen komma fram till att vi ville ha dem ganska tätt.
    60cm från vägg tyckte vi blev lagom och sen drygt 1m mellan varje (Gränsen för hur glest de max kan sitta tyckte vi gick vid ca 1,2). Då har vi det som allmänbelysning.
    I köket sitter de på ca 80cm för där ville vi ha mer ljus.
    Många spottar blev det.

3. dustbunny
    Medlem Nivå 4
    Esox71, 6st spottar skulle kunna räcka till din hall tycker jag..

4. E
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren. Misstänker att det ev. blir för lite ljus. Jämför iofs lite med svågerns vardagsrum på 20 kvm. Där har han satt 12 st. 20W spottar och jag blir nästan blind när man tänder ljuset... Han kan dock dimma sitt ljus och jag har inte tänkt ha någon dimmer. Nackdelen som jag ser det är det riktade ljuset från spottarna. Kanske blir för mörkt längs väggarna med bara 3 st.

5. D
    Medlem Nivå 4
    Vi gjorde några experiment med avstånd från vägg , kika bilden, längre ifrån än 60cm tyckte vi gjorde att ljuset träfffade för långt ner på väggen.
    Med 60cm och vinklingsbara spots tyckte vi man fick bra "tavel belysning" också.

Men som sagt det är ju mycket eget tycke och smak med ljus.

6. dustbunny
    Medlem Nivå 4
    Fina grejjer... med tanke på mitt renoveringsobjekt (wc) 40cm skulle nog sitta fint där..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: