Vår diskmaskin fungerar så länge den körs på snabba ekoprogrammet (ca. 30min). Om vi sätter på de ”riktiga” programmen eller kör flera ekoprogram på rad börjar den läcka. Kan någon ha en aning om vad som kan vara felet? Det handlar om en Bosch från ca 2010.

Efter att vi tömt den och låtit den vila ett par dagar, fungerar den igen som tidigare.

Vår började också läcka några gånger. Det visade sig att en plaststopper på ena skenan till övre hyllan hade släppt och spände mot luckan så det läckte ut vatten. Sedan började båda krångla och jag fick ersätta dem med skruvar. Sedan började programmen krångla. Sedan var de inga problem mer för det blev en ny.

Med eco programmet menas väl att det även används en mindre vattenmängd. Problemen börjar då du diskar flera efter varandra där mer vatten används så skulle jag titta på vattenanslutningarna och vattenpumpen. Har du kört något rengöringsprogram på sistone. Om inte så kanske det räcker med det.

Redigerat:
P
var läcker den?

Ja, lite osäker på om jag ska försöka öppna den och börja rycka i vattenslangarna bara.

Det är svårt att se var den läcker, vattnet rinner ut längst ner längs med sockeln. Kanske rinner det på insidan av luckan (kan det göra det?)

Det låter väldigt likt problemet vi haft på vår äldre Bosch, se denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/vitvaror/149247-aldre-bosch-diskmaskin-spiller-lite-vatten.html

Kort sammanfattning:
- en intern slang geggar igen så vattnet rinner långsammare vid påfyllning
- det långsammare flödet gör att lite vatten rinner ut ur vattenpaketet
- vattnet hamnar i överfyllningstråget och när det blir fullt stänger maskinen av
- lite vatten kan också via avvägar rinna längs chassit och ut på golvet

Det är enkelt att rensa den grova slangen mellan vattenpaketet och bottenbrunnen, har gjort det två gånger sedan jag upptäckte detta och funkar finfint.

Om maskinen är tillverkad 2010 så det den nya plattformen som saknar slangen som kunde gegga igen. Vad är det för modell?

P
Finns det vatten under maskinen
Kan man se på droppbrickan var i från det kommer

Enligt FD-numret är den från februari 2011.

Och den stänger inte av sig, det bara rinner medan den fortsätter köra programmet. Finns det andra ställen (som är hyfsat lätta att komma åt) där vatten kan rinna för långsamt och samlas?

Nej det är svårt att se varifrån det kommer, ska köra den under uppsikt nu och se om jag kan avgöra närmare...

P
6år...
Kanske gummipackningen mellan lucka o kabinett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.