Hej alla!

Vi tänkte ha vitlaserat liggande spontat virke på väggarna i ett sovrum.
Nu är min undran om man måste ha någon form av papp, plast, duk eller dylikt under dessa brädor? Tänkte om man måste täcka in isoleringen OBS detta är bara innerväggar med alltså ingen yttervägg ska bli brädklädd.

Man kanske inte ens ska ha spontat virke utan klädselbrädor?

Någon som vet?

//Robert

Hej Robert! Om jag förstått rätt har du reglat upp en ny innervägg med komfortisolering?
I så fall föreslår jag plywood och sedan virket. Men om du har möjlighet så bör du låta brädorna ligga i rummet, noggrant och rakt staplat med tätt lagda strön (tinna ribbor mellan varje lager brädor), ganska länge innan du spikar så att de får torka ordentligt.
Lasera innan du spikar upp dom, annars får du träfärgade glipor när virket ändrar sig! Hoppas det var till nå´n hjälp. Johan

Korp-Johan skrev:
Hej Robert! Om jag förstått rätt har du reglat upp en ny innervägg med komfortisolering?
I så fall föreslår jag plywood och sedan virket. Men om du har möjlighet så bör du låta brädorna ligga i rummet, noggrant och rakt staplat med tätt lagda strön (tinna ribbor mellan varje lager brädor), ganska länge innan du spikar så att de får torka ordentligt.
Lasera innan du spikar upp dom, annars får du träfärgade glipor när virket ändrar sig! Hoppas det var till nå´n hjälp. Johan
slår de sig inte om man låter dom torka inomhus?

Jo det gör dom! Dom vrider sig alltid lite grann när dom torkar, men ju stabilare och rakare dom ligger, desto mindre. Försök se till att dom har ordenlig (och lika) luftspalt så torkar dom lika mycket, och Inte! i solljus. Då blir dom missfärgade.:mad:
Det är såpass klena dimensioner, så det lilla de vrider sig pressar du till med spåntkniv eller stämjärn när du knapprar upp brädorna.
Stick in spåntkniven i underlaget och bänd ner, så du är säker på att spånten är helt nere utan glipa, innan du spikar ner spiken, sedan flyttar du dej bara längs brädan och gör samma sak. Ta en brädbit av samma dimension och spånt emellan stämjärn och den du ska spika, så slipper du märken.
Hoppas jag inte verkar larvig eller övertydlig, men jag antar att kanske andra läser också, och det som är skönt med detta forum, är ju att en del är bra och erfarna på vissa grejer, och andra på annat!:)
När jag ändå håller på och låssas vara "brorduktig"! När du köper virket, Sortera bort kådlöpor (längsgående mörka ränder i träet) och kvist. Det är h-e när du ska lasera och inte kan använda shellack. Löpor och kvist kan blöda kåda hur länge som helst! (Kan va jobbigt i sovrummet om man fastnar i väggen. He, He)
Sista tipset; (jag lovar!:D) Om träet tenderar att spricka när du spikar; Knacka med hammaren på spetsen av dyckerten så den blir trubbig(-are). Då trycker den träfibrerna framför sig istället för att tränga sig emellan dom, och träet spricker sällan.
Det blir säkert kanonbra! Johan

Det gäller som sagt att lägga upp virket fint (väl ströat o s v) och lägga lite tunga grejor ovanpå, eller dra spännremmar om hela högen, eller båda. Som Korp-Kalle säger kommer de att vrida sig lite i alla fall men inte värre än att man får dem på plats ändå.
Jag brukar också försöka undvika brädor med väldigt stora kvistar i (typ halva bredden eller så), för jag upplever att de ofta slår sig väldigt tvärt på såna ställen.

Spåntkniv? För mig är det en sån där böjd täljkniv. Men du måste mena nåt annat?

Spåntkniv för mej är en kniv som ser ut som om bladet är avsågat halvvägs, och med egg på den "avsågade" ytan. Alltså den som är framåt, så att man kan driva in den i regeln med hammare. Fy sjutton vilken dålig förklaring! Men hoppas ni fattar ändå.
Om det är korrekt namn har jag ärligt inte en susning om! Men jag kallar den efter vad jag använder den till.
(Kanske som att kalla hammaren för "bankaren"?) Nya bra namnförslag godtages med tacksamhet! Johan

Jag trodde att en sådan kniv heter stämkniv.

ok, tusen tack för tipsen!
En bifråga då...frugan vill ha bred panel i taket på vårt hus, och utan spår. Återigen typ råspont, fast kanske snyggare och slätare. Va fasen finns det för typ av slät bred panel, jag antar att den också måste va spontad!?

14 mm furugolv så kallat "renoveringsgolv" funkar fint, finns för en 100kr kvadraten.

Tack robowich!
Ska alltid kalla den för stämkniv från och med nu!:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.