God afton

Svedbergs spolmekanism Lazer Twin, del 98940 på bilagd bild, tillverkas inte längre sedan ett drygt år tillbaka.

Om det finns någon som känner till en affär som fortfarande kan ha en liggandes, alternativt har en ny eller begagnad till salu, så hade jag uppskattat om ni hör av er.

Vänliga hälsningar

HH Illustration av Svedbergs Lazer Twin spolmekanism med reservdelar, art.nr 98940, som har ersatts av 98949; innehåller komponentföreteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
U uffepuff1 skrev:
Denna spolmekanism från amazon funkar om man förkortar den.
[länk]
Kan bekräfta att detta funkar.

Gick på Uffepuff1's råd, och klickade hem. Bytet var enkelt.

Band upp armen till fyllnadsmekanismen så att vattnet inte ständigt skulle fyllas på. Går att stänga av vattnet om du har ballofix på inkommande vatten, men det har inte jag. Skruvade loss själva spolmekanismen, samt den blå "bajonett-anslutningen" i botten av cisternen. Sen var det bara att byta tätning (följer med) och skruva på den nya anslutningen.

Jag behövde bara en bågfil för att kapa ca 5 cm på spolmekanismens två ben som tillåter höjdjustering, samt en skruvmejsel för att pilla loss låsningarna som låser höjden. De enda justeringarna jag behövde göra därefter var just höjden (där jag förkortade den 1 "pinnhål") samt den vipparm som drar upp pluggen och låter vattnet komma ner.
 
  • Gilla
Robert Sederberg och 2 till
  • Laddar…
Tack, även min Lazer Twin har gett upp och man blir lite förvånad när Svedbergs lösning är att köpa en helt nya toalett.

Under det blå locket sitter det en plastvippa som drar upp plastskruven när man trycker ner knappen, denna sak har gått sönder och skulle enkelt kunna bytas men Svedbergs vill att man ska betala 5-10k efter rot för att byta toalett.
 
Tack för tipsen i denna tråd! Efter att "plastvippan" på min Lazer Twin gav upp har jag letat efter en ersättningsprodukt. Jag hade under några månader en temporär lösning i form av en innebandyboll som försiktigt skulle dras uppåt för spolning.

Jag gick på rådet från Uffepuff och Raesmues och mekanismen från KKPOL beställd via Amazon fungerade klockrent. Enkel installation trots något bristfälliga instruktioner på polska.
 
Hej @Frima @_DE @Raesmues @uffepuff1
jag beställde hem delen från amazon och försökte mig på att byta då spolmekanismen pajat. Men fastnar i att jag inte får loss den blåa grejen i botten. Om jag förstått rätt enligt Raesmues svar ovan så ska även den bort på något vis. Jag har försökt trycka nedåt och vrida moturs men den sitter som berget och den sprack när jag började ta i lite.

Första gången jag ska laga en toalett så kanske helt missförstår vad som ska göras?
 
  • Inuti en toalettcistern med en blå plastdel fastsatt på botten, omgiven av rör och smutsavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
duddelito duddelito skrev:
Hej @Frima @_DE @Raesmues @uffepuff1
jag beställde hem delen från amazon och försökte mig på att byta då spolmekanismen pajat. Men fastnar i att jag inte får loss den blåa grejen i botten. Om jag förstått rätt enligt Raesmues svar ovan så ska även den bort på något vis. Jag har försökt trycka nedåt och vrida moturs men den sitter som berget och den sprack när jag började ta i lite.

Första gången jag ska laga en toalett så kanske helt missförstår vad som ska göras?
Jag lossade hela cisternen och skruvade bort den från andra sidan, börja med att lossa de två skruvarna du ser och lyft försiktigt.
 
Jag behövde inte lossa cisternen. Den blåa plastgrejen är gängad, så det gick att skruva bort den genom att vrida den moturs. Om den har spruckit för dig kanske det blir svårt att göra på det sättet.

Efter att ha tagit bort den blå plastgrejen ersätter du en med motsvarande del som följde med spolmekanismen från Amazon.
 
@_DE @Frima tack för era svar. Jag ska se om jag kan lyckas få den att röra sig om jag använder t ex en polygrip. I annat fall antar jag att jag behöver lossa på cisternen :(


Det kom med 2 st svarta tätningsringar, minns ni hur de ska sitta, i vilken ordning de ska ned i hålet? Jag fick bara med de 2 tätningsringarna samt 2 skruvar (som jag antar ej ska användas och att de är till för att hålla fast cisternen och de skruvarna har jag ju redan på plats). Samt en spolknapp tillsammans med hela stora enheten/mekanismen. Så jag funderar ju lite på hur själva den stora enheten ska hållas fast, men det kanske ger sig när jag ser hur det ser ut efter jag lyckats få bort den blåa plastsaken. Tack igen för er hjälp!
 
Det var bara den ena av tätningsringarna som behövdes för min del (jag tror att det var den mindre). Själva enheten hålls fast med bajonettfäste på samma sätt som Lazer Twin-mekanismen.

Den undre delen av din nya spolmekanism kan du lossa, det är den som ska fästas i befintliga gängor i botten av cisternen istället för den blåa plastgrejen som sitter där nu.

På bifogade bilder ser du hur det ser ut när den nedre delen är monterad i botten av cisternen. På den andra bilden ser du den större delen som "vrids in i" den fastskruvade delen med bajonettinfästning. Monterad nedre del av spolmekanism i cistern. Synlig tätningsring och bajonettfäste, omgivna av rostfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av spolmekanismens nedre del i toalettcistern, med bajonettinfästning och blåa komponenter synliga inuti cisternen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket @Frima ! Vilken ögonöppnare. Jag hade ju inte skruvat loss den nedre delen från det som jag trodde var en och samma enhet 😅

Spolmekanismen(den större delen) som ska vridas in i bottendelen kommer ju iskruvad i en vit grej som jag då gissar då kan kastas.

Om du ser min bild här sitter det en packning på innanför den vita delen och utöver det följde det med 2 packningar, en större och en mindre. Så om jag använder den mindre, ska den användas och träs på tillsammans med den packningen som redan sitter, eller ska man bara använda den mindre som kom separat istället för den som redan är där?

Tack igen, jag ska försöka få loss den gamla blå baljonettgrejen imorgon! 😃
 
  • Isärtaget toalettventilsystem med packningar på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det som ser ut som en stor mutter längst ned behövs bara om det inte redan sitter en motsvarande del på undersidan av cisternen (vilket det redan gör om du ersätter en Lazer Twin).

Vad den stora packningen ska vara till vet jag ärligt talat inte. Jag använde bara en av de mindre ringarna för att få delen som ska skruvas i att sluta tätt mot botten av cisternen.
 
Tack så mycket för tipsen i denna tråd! Jag köpte spolmekanismen från Amazon och den funkar ju bra! Det är bara ett litet problem. Man måste trycka ett flertal ggr på spolknappen innan den spolar. Är det ngn som vet om det ska vara så? Eller om det är en inställningsgrej? Jag kommer inte på hur man skulle kunna justera detta. Tack på förhand!
 
Hälsningar från Finland, förlåt om min svenska är dålig. Jag hade samma problem, och den där Amazon-delen är slut i lager, men jag upptäckte att Gustafsbergs Nordic 3 Duo passar utan några modifieringar. Artikelnummer GB19299S3953
 
  • Gilla
Perlars och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.