Idag var spolbilen för att hjälpa mig med ett avlopp som det var stopp i. När han skulle dra ut slangen så satt den fast, tillsist så beslöt han att dra loss den med bilen, men istället så gick slangen av.

Klockan var strax innan fem, och spolkillen hade ingen aning om vad han skulle göra, så han sa tack och hej och körde hem.
Han sa att han aldrig varit med om detta innan och sa att jag kanske skulle ringa en rörmokare imorgon för att höra om de kan hjälpa mig. Så nu står jag med en stuga utan fungerande toalett, med 10 meter spolslang i och 15 meter spolslang utanför.
Är det någon som har några beprövade tips eller andra kreativa idéer?

Avloppet ifråga är från toaletten i en gäststuga, från stugan så går avloppet i en 3 meters 180 graders sväng och sedan 10 meter innan det ansluter till boningshusets avlopp. Inga öppningar/brunnar finns. Till boningshusets avlop ansluter det ca 1 meter under mark i krypgrund och närmsta golvbrunn är ytterliggare 1 meter upp och ca 3 meter bort.
Slangen var ca 8-10 meter in och enligt spolkillen igenom stoppet. Eftersom att suset från spolslangen hördes i boningshusets golvbrunnar.
Avloppet är troligtvis från 50-60-talet.

Det är ju givetvis spolbilsföretagets ansvar att få bort slangen, hur dom gör är ju inte ditt problem. Dom har ju rimligen försäkringar som täcker problem som detta. Ställ krav och se till att dom får bort sina prylar ur ditt rör.

Trodde att det var mitt ansvar eftersom att jag anlitat dem, skulle inte de kunna ta betalt för alla kostnader de har för att få loss slangen eftersom att de ser det som en del av arbetet med rensningen av avloppet?

Det låter konstigt i mina öron. Vad säger spolföretaget? Kände dom till rörets dragning innan dom började?

vem som får betala fört beror nog på varför slangen/munstycket fastnade, om ditt avlopp är felaktigt eller trasigt så står nog inte spolföretaget för några kostnader. kanske kan gå att ta ut slangen åt andra hållet, köra in den o ta ut den genom typ toalett lr liknande. har fått gjort typ så vid en rensning av dagvattenrör.
+ kolla med ditt försäkringsbolag.

Utan att ha alla fakta låter det som en sällsynt dålig ide att dra ur en slang mha lastbil.
Oftast mynnar spolbrunnar o.dyl. vertikalt. Att då dra horisontellt känns som en panikåtgärd.

Men jag vet som sagt inte hur det ser ut på plats.

Oavsett vilket så skulle jag inte anlita den firman igen. Men det löser inte TS problem...

MathiasS skrev:
Det låter konstigt i mina öron. Vad säger spolföretaget? Kände dom till rörets dragning innan dom började?
Har inte pratat med någon annan representant förutom killen som var här, men jag han inte prata mycket med honom innan han åkte, vi skall prata mer imorgon.
Ja, de har ritning på hur rören är dragna.

daugaard skrev:
vem som får betala fört beror nog på varför slangen/munstycket fastnade, om ditt avlopp är felaktigt eller trasigt så står nog inte spolföretaget för några kostnader. kanske kan gå att ta ut slangen åt andra hållet, köra in den o ta ut den genom typ toalett lr liknande. har fått gjort typ så vid en rensning av dagvattenrör.
+ kolla med ditt försäkringsbolag.
Spolkillens gissning var att ett rör var sönder och att det var därför slangen fastnade.
Ta ut den en annan väg blir nog svårt eftersom att detta avloppet går ca 1,5m lägre än toaletter och golvbrunnar som ligger längre fram, samt att det måste vara svårt att få fram slangen längre eftersom att den är sönder.

Försäkringsbolag var en väldigt bra ide!

Spolföretag ska ha fiberoptik tillgänglig. Spolkillen bör ju kunna filma och se vad som fastnat. Var är dock väldigt mycket svårare, i värsta fall, suck, så får man öppna röret... Samt väggen/valvet det sitter inuti...

De har åtagit sig uppgiften och i min värld finns det inte på kartan att de bara kan lämna dig i sticket. Ska de ha betalt för jobbet också? Och kanske för sin avdragna slang? Om man accepterar ett jobb bör man ju veta om förutsättningarna, och vet man inte får man väl ta reda på det.

När det gäller det konkreta felet så borde väl filmning vara bästa sättet att identifiera exakt vad som är fel.

Spolföretaget meddelade igår att eftersom att felet är på min fastighet så är det mitt ansvar, och att de inte tänker ta några kostnader.
Försäkringsbolaget att de tycker att såll spolföretaget har gjort skada på min anläggning genom att förvärra felet i systemet, samt att de har brustit i sitt ansvar när de har lämnat sin slang i mitt avlopp. Men eftersom att rören är 50 år gamla så är de utförsäkrade och om de skall hjälpa mig så är risken att jag får ta deras kostnader också om de förlorar en tvist mot spolföretaget.
De rekommenderade istället att jag skulle reklamera spolföretagets arbete och i reklamationen begära ersättning för de extra kostnader som jag haft.
Fick tag i en grävare igår och det blev grävning hela dagen, rören visade sig vara i gott skick, 15cm betongrör. Men på ett ställe hade de växt in rötter som orsakade avrinningsproblemen. Detta var ca 2m från toaletten där spolbilen gått ner med slangen.
Så nu är problemet löst, återstår bara att bestämma vad jag skall göra med 25m spolslang.

Sälj den till spolfirman och skicka en räkning på jobbet att få ut den! :)

Låter som en oseriös spolfirma.
Dom har inte kommit med något förslag alls på hur man skulle få bort slangen?

Zixten skrev:
Låter som en oseriös spolfirma.
Dom har inte kommit med något förslag alls på hur man skulle få bort slangen?
Nä, det hade inga idéer om hur jag skulle göra, enda tipset var att jag kanske skulle ringa en rörmokare.
Firman är det kommunal vatten och avloppsföretaget, så det är det borde ju varit så seriöst som det kan vara.

kaka84 skrev:
Sälj den till spolfirman och skicka en räkning på jobbet att få ut den! :)
Ja tanken har slagit mig, eller i alla fall kvitta den mot de 2*2000 kr som de kommer att fakturera mig för de två spolningarna som de utfört.
Om de dessutom kunde betala lite av kostnaden för att gräva upp slangen hade det klart känts ännu bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.