1 311 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
"Spola" radiatorsystem? (tidigare pellets)
Hej mina coacher!
Behöver rådgivning.
Jag har ett Nibe luft/vatten värmesystem installerat 2020 i ett äldre hus på ca 270kvm boyta (boningshus + liten lägenhet) ett-rörsystem. Tidigare värmdes huset upp med pellets system. Jag har sedan bytet haft problem med att få igång alla radiatorer. Återkommande problem med att radiatorer blir kalla pga att smuts fastnar i termostaten, samt att det bildas luftfickor som blockerar värmen till radiatorn. Förra sommaren rengjorde jag alla radiatorer genom att koppla bort dem, spola med vatten, rensa termostaterna från smuts och sedan koppla på dem igen. Problemet är att jag rensar en radiator, den kommer igång men att "smutsen" går vidare till en annan radiator. Jag får alltså inte igång alla radiatorer samtidigt, alltid någon som slutar fungera.
Jag har tänkt ta in en VVSare för att underhålla systemet men vill först kolla om någon har tips på åtgärder som är värt att testa själv? Alla tips uppskattas🙏
Tack!
Behöver rådgivning.
Jag har ett Nibe luft/vatten värmesystem installerat 2020 i ett äldre hus på ca 270kvm boyta (boningshus + liten lägenhet) ett-rörsystem. Tidigare värmdes huset upp med pellets system. Jag har sedan bytet haft problem med att få igång alla radiatorer. Återkommande problem med att radiatorer blir kalla pga att smuts fastnar i termostaten, samt att det bildas luftfickor som blockerar värmen till radiatorn. Förra sommaren rengjorde jag alla radiatorer genom att koppla bort dem, spola med vatten, rensa termostaterna från smuts och sedan koppla på dem igen. Problemet är att jag rensar en radiator, den kommer igång men att "smutsen" går vidare till en annan radiator. Jag får alltså inte igång alla radiatorer samtidigt, alltid någon som slutar fungera.
Jag har tänkt ta in en VVSare för att underhålla systemet men vill först kolla om någon har tips på åtgärder som är värt att testa själv? Alla tips uppskattas🙏
Tack!
Montera ett smutsfiler/magnetfilter i radiatorkretsen vid värmepumpen, tex,
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/smutsfilter
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/smutsfilter
Mitt system i förra kåken beckade igen såpass att värmepumpen slog ifrån flera gånger pga för lågt flöde ( det var troligen elementen från någonstans i öst som tidigare ägare installerat som ruttnade inifrån, magnetit i massor).
Nåväl, jag öppnade en röranslutning i värmesystemet och fixade till en koppling så jag kunde ansluta en slang, den drog jag till en toalett jag hade nära i källaren och sen sköljde jag systemet via påfyllningsventilen med alla termostater och golvvärmeventiler helt öppna.
Jag spolade säkert i en timme och försökte stänga element och golvvärme lite olika för att se till att alla delar blev helt ursköljda.
Man såg på färgen på vattnet att det fanns mycket skit i systemet.
Jag gjorde det vid två tillfällen med någon månads mellanrum eftersom det tydligen inte räckte med en gång.
Till sist när det var rent satte jag in ett boilermag magnetitfilter.
Det filtret fångade upp mer skit men flödet var sedan dess ok.
Skillnaden i flöde såg jag på cirkulationspumpens display, det var enorm skillnad.
Pumpen hade jag bytt tidigare eftersom jag trodde det var fel på den 😮
Nåväl, jag öppnade en röranslutning i värmesystemet och fixade till en koppling så jag kunde ansluta en slang, den drog jag till en toalett jag hade nära i källaren och sen sköljde jag systemet via påfyllningsventilen med alla termostater och golvvärmeventiler helt öppna.
Jag spolade säkert i en timme och försökte stänga element och golvvärme lite olika för att se till att alla delar blev helt ursköljda.
Jag gjorde det vid två tillfällen med någon månads mellanrum eftersom det tydligen inte räckte med en gång.
Skillnaden i flöde såg jag på cirkulationspumpens display, det var enorm skillnad.
Redigerat:
Tjena, tack för svar. Spelar det någon roll vilken av radiatorerna i radiatorslingan man kopplar till en slang?D Dilato skrev:Mitt system i förra kåken beckade igen såpass att värmepumpen slog ifrån flera gånger pga för lågt flöde ( det var troligen elementen från någonstans i öst som tidigare ägare installerat som ruttnade inifrån, magnetit i massor).
Jag annlitade en vvs-firma som spolade en radiator i taget FRÅN värmepumpens innedel, om du sen kan göra det själv är förstås upp till dig ... Märk att jag har ett 2 - kretssystem. Notan slutade på ca 3500 kr vilket jag tycker är helt överkomligt (särskilt om man tänker på vad en service på en bil kan kosta).Kalle91 skrev:
Hej mina coacher!
Behöver rådgivning.
Tack!
Klicka här för att svara