2 866 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Spöklikt el-fel
Sida 1 av 2
Skulle pilla dit bakelit-locket till ett uttag i köket och lyckades med konststycket kortsluta med skruvmejseln. En liten smäll med tillhörande ljus-show, men jag klarade mig osvedd.
Gick till el-centralen och en automatsäkring samt jordfelsbrytaren hade slagit från. Jag drog upp spakarna igen, men får ändå ingen ström till gruppen. Jag är ingen hejare på el, men jag antar att om felet kvarstår skulle säkringen gå igen, direkt när jag slog till den igen. I det här fallet är dock säkringen tillslagen utan att ge någon spänning.
NU TILL DET RIKTIGT KUSLIGA!
När jag vrider på plattan till spisen startar indikationslampan, men plattan blir aldrig varm. Antar att själva spis och ugn går på trefas och tillhörande lampor och fläkt går på 230V (inget konstig där kanske). Men när jag vrider på plattan får kylen samt micron "lite" ström, för skåpbelysningen i kylen lyser svagt och micron går igång (okänt på vilken effekt - men tallriken snurrar och den brummar bekant).
Har provat rucka fram och tillbaka på spakarna i el-centralen, och dessutom kopplat ur och isolerat tåtarna i uttaget som utlöste hela ståhejet. Google hävdar att en automatsäkring KAN gå sönder även om det är ovanligt, men frågan är om det är något annat som spökar med tanke på att spisen på något sätt aktiverar övrig strömförsörjning i köket - men på halvfart.
Ytterst tacksam för svar.
Puss & kram så länge.
Gick till el-centralen och en automatsäkring samt jordfelsbrytaren hade slagit från. Jag drog upp spakarna igen, men får ändå ingen ström till gruppen. Jag är ingen hejare på el, men jag antar att om felet kvarstår skulle säkringen gå igen, direkt när jag slog till den igen. I det här fallet är dock säkringen tillslagen utan att ge någon spänning.
NU TILL DET RIKTIGT KUSLIGA!
När jag vrider på plattan till spisen startar indikationslampan, men plattan blir aldrig varm. Antar att själva spis och ugn går på trefas och tillhörande lampor och fläkt går på 230V (inget konstig där kanske). Men när jag vrider på plattan får kylen samt micron "lite" ström, för skåpbelysningen i kylen lyser svagt och micron går igång (okänt på vilken effekt - men tallriken snurrar och den brummar bekant).
Har provat rucka fram och tillbaka på spakarna i el-centralen, och dessutom kopplat ur och isolerat tåtarna i uttaget som utlöste hela ståhejet. Google hävdar att en automatsäkring KAN gå sönder även om det är ovanligt, men frågan är om det är något annat som spökar med tanke på att spisen på något sätt aktiverar övrig strömförsörjning i köket - men på halvfart.
Ytterst tacksam för svar.
Puss & kram så länge.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 035 inlägg
Du har antagligen bränt en huvudsäkring i mätarskåpet också.
Eftersom mätaren sitter i källaren så sitter troligtvis även huvudsäkringarna där. Bara å ringa fastighetsskötaren. Eftersom du har trefas, så det som händer när en huvudsäkring har gått så innebär det att du bara har två faser kvar. en säkring per fas.
Det gör att spisen inte fungerar helt. Och du får kusliga fel... Det är ingen fara ur elsäkerheten, så du behöver inte oroa dig. Men ring fastighetsskötaren så byter han huvudsäkringen
Det gör att spisen inte fungerar helt. Och du får kusliga fel... Det är ingen fara ur elsäkerheten, så du behöver inte oroa dig. Men ring fastighetsskötaren så byter han huvudsäkringen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 035 inlägg
Precis, dina symptom tyder på det. En fas är borta. 400V-belastningar som t.ex spisen kommer då att mata den fasen "bakvägen" vilket skapar spöklika symptom. Spisen och kylen blir seriekopplade så dom får allt mellan 0 och 230V över sig.
Haha! du har helt rätt. Bröt mig in och bytte en gammaldags propp i källarn. Gillar inte min fastighetsskötare. Han är bitter på livet och lägger sig i allt man gör och inte gör. Tusen tack för att ni finns, och lägger tid på att hjälpa en klantskalle.
..... eller så förstår man varför man hellre "bryter" sig in än att snacka med en fastightesskötare som lägger sig i saker av nyfikenhet som han inte har med att göra....antingen är det det ena eller det andra 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 178 inlägg
Kanske inte ville att fastighetsskötaren ev. skulle komma med pekpinne om att han inte borde pillat i uttaget från början.
//Patrik
//Patrik
Sedan tycker jag att man alltid ska kunna läsa av sin egna mätare utan att behöva tillkalla någon.
I elsammanhang är "minsta lilla" alltid någon millisekund långt ... 
Och även under denna tid hinner det blixtra lite. Så kort tid brukar vara obehagligt men "ofarligt" för en människa. Även om det rör sig om relativt stora strömmar är det fortfarande relativt ofarligt, då uppvärmningen av vävnad inte hinner bli så stor under en mycket kort tidsperiod.
Man dör antingen av störd hjärtrytm eller inre brännskador, men under väldigt kort tidsperiod klarar sig kroppen relativt väl från båda dessa skador.
Förövrigt är det låga strömmar, runt 100- 500 mA eller nåt däromkring som stör hjärtat mest, vid högre strömmar minskar påverkan på hjärtat men brännskador på blodådror och nervbanor blir däremot allt större.
Och även under denna tid hinner det blixtra lite. Så kort tid brukar vara obehagligt men "ofarligt" för en människa. Även om det rör sig om relativt stora strömmar är det fortfarande relativt ofarligt, då uppvärmningen av vävnad inte hinner bli så stor under en mycket kort tidsperiod.
Man dör antingen av störd hjärtrytm eller inre brännskador, men under väldigt kort tidsperiod klarar sig kroppen relativt väl från båda dessa skador.
Förövrigt är det låga strömmar, runt 100- 500 mA eller nåt däromkring som stör hjärtat mest, vid högre strömmar minskar påverkan på hjärtat men brännskador på blodådror och nervbanor blir däremot allt större.
Det är sant och funkar säkert bra i fristående villor men i alla flerfamiljshus så kanske det inte är praktiskt jämt, dels då någon kan komma åt andras säkringar och brytare för att jävlas.snuttjulle skrev: