Det är inte HyperHeating på den modellen men det är faktiskt så att hög effekt på läge kyla anses dra mest el. Rekommenderad säkring är 16 A. Max driftström är angivit till 12,2 A så en 13 A säkring kanske möjligen kan gå men med 10 A så löser säkringen ut ibland när man kör med hög effekt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ok , ok , tack. Dem får väl instalera det så får vi se.

Svårt att tro att det inte räcker med 10A säkring på den modellen om man använder den för att ”hålla” önskad temperatur i värme eller kyldrift.
hitta rätt temp på ca 20-22 grader och låt den vara på 24/7 så går dom väldigt snålt

Aaa var mest rädd att jag kommer bränna ner huset :p får testa och se , som sagt kommer nog avändast aldrig på max tror jag

12asa12 12asa12 skrev:
Aaa var mest rädd att jag kommer bränna ner huset :p får testa och se , som sagt kommer nog avändast aldrig på max tror jag
Det värsta som kan hända är att säkringen går, under förutsättning att rätt kabel används mellan elcentral och utedel 😎
Kör med hyperheating modellen för främst kyldrift här med 10A säkring utan problem sedan flera år tillbaka.
Modellen du tänkt dig är rätt klen i värmedrift men verkar inte tänkt för speciellt mycket värmedrift hos er

Hej ! Nej , har kamin + flvp , men tål värme sämre och sämre med åren som går så tänkte instalera äntligen llvp split för kyla , skiter sig flvp så får ll hjälpa under tiden ;)

var
12asa12 12asa12 skrev:
Tänker installera [länk] 7kw , har tyvärr endast 10a säkring att gå på, pumpen kommer i princip endast användas för kyla, tror Ni det kan gå eller helt omöjligt ?
Var ju näst största modellen i serien och vill ha minst 16 A-säkring, inget som säger att du kan klara dig på mindre modeller ???

Men erfarenhetsmässigt från min LLVP så är AC-driften i svensk sommar väldigt billig och har sett att det bara drar 150 Watt fast det är runt 30 grader C ute (60 m², ganska isolerat), men då kyler jag inte till 20 grader utan stannar på runt 25 grader C

kör man kontinuerligt och håller rummet svalt och inte skall kyla snabbt ned ett väldigt varmt rum så går det troligen bra på en 10 A säkring. Och som redan sagt säkringar är till för att bryta strömmen innan det är risk för varmgång som kan riskera att det blir brand.

Det är nog värre om den skall agera värmepump på vintern, då vill den nog ha sina 16 Ampere en längre tid när det är riktigt kallt ute. - om det fins ambitioner för detta.

Den är ganska klen på vintern då det ”bara” levererar upp till 3,2kW totalt och förbrukningen är inte över 10A.
Om det är runt 21-24 grader inomhus och runt 0 till + 7 ute och man får för sig att ställa upp
temperaturen till 31 grader på fjärren och maxar fläkten så kommer den troligen upp till Max uppgiven driftström på ca 12A
Men tror få kommer använda den på det viset .
Vill man vara mer säker kan man eventuellt byta befintlig 10A säkring till 13A om kabel/kabeldragning tillåter det.

Och den bytet skall göras av elektriker som kollar att det är OK med kabelarea och anslutningar hela vägen och uppfyller brytningsvillkoret.

men det lär du märka efter första året om det finns någon behov av det med 10 A-säkring och då kan prova att öka på säkringen.

• Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.