Hej
Äntligen dags att tända på för säsongen!
Haft kaminen i ett par år nu, men aldrig klurat ut hur spjället funkar på riktigt.
Kör med så lite lufttillförsel som möjligt när kaminen väl är uppvärmd. Brukar ha spjället i mitten. Men vad är skillnaden på de olika lägena? Det ser ut som att mitten = stängt. Men vad är det sedan för skillnad på höger resp västerläget? Jag har killgissningar, men skulle behöva ett svar baserat på kompetens 😃
Haft kaminen i ett par år nu, men aldrig klurat ut hur spjället funkar på riktigt.
Kör med så lite lufttillförsel som möjligt när kaminen väl är uppvärmd. Brukar ha spjället i mitten. Men vad är skillnaden på de olika lägena? Det ser ut som att mitten = stängt. Men vad är det sedan för skillnad på höger resp västerläget? Jag har killgissningar, men skulle behöva ett svar baserat på kompetens 😃
Redigerat:
I manualen som finns på morsös hemsida hittar du svar på alla frågorna, gå till sidan 29 och läs vidareMöbelsnickar´n skrev:
Hej
https://morsoe.com/images/com_hikashop/documents/7443 - 64740022/en/Instructions for installation and use/72744100 - 7300_7400 - DK_ENG.pdf
Tolkar det som så att du börjar med handtaget i läge längst till höger + dörren på glänt. När det brinner bra stänger du dörren och drar handtaget succesivt åt vänster tills du får en optimal balans mellan förbränning och syretillförsel. Så mittenläget är inte stängt, det är typ "halvluft", längs till vänster är stängt.
Redigerat:
Tack Mats-SMats-S skrev:
Dock står det inget om de olika lägena som visas på spjället. Det var den delen jag var nyfiken på. Enligt symbolerna på spjällreglaget ser det ut att vara fullt öppet åt båda hållen, men med olika symboler.
Symbolerna är lite tvetydiga helt klart, men texten och bilderna visar att man börjar till höger och drar det till vänster.
Jag har ett liknande handtag på min Morsö (annan model), det handtaget hanteras precis som texten beskriver det.
Jag har ett liknande handtag på min Morsö (annan model), det handtaget hanteras precis som texten beskriver det.
Klicka här för att svara