2 610 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Spisuttag til 3x enfas
Sida 1 av 2
Har ett problem. Ugnen bottnar inte i skåpet eftersom uttaget tar för mycket plats. Spisuttaget är 3-fas perilex. Egentligen behöver det inte var 3-fas. Det används bara som enfas till ugnen. De andra båda faserna används till två enfasuttag som sitter precis jämte perilexuttaget. Enfasuttagen används till en gas- och en elplatta.
Trefasuttaget är dock kopplat med alla tre faserna, men används alltså bara som enfas. Framtidssäkrat vid ev ugnsbyte, förmodar jag.
Allt är kopplat av elektriker och huset är nybyggt. Dvs med modern elcentral.
För att rymma ugnen tänkte jag istället för perilexuttaget sätta ytterligare ett enfasuttag. Alltså blir det tre st enfas uttag jämte varandra, med separata faser.
Frågor: 1. Måste dessa tre uttag fördelas med en dosa? 2. Visst används samma nolla/jord till alla tre uttagen? (Så är det ju kopplat idag)
Trefasuttaget är dock kopplat med alla tre faserna, men används alltså bara som enfas. Framtidssäkrat vid ev ugnsbyte, förmodar jag.
Allt är kopplat av elektriker och huset är nybyggt. Dvs med modern elcentral.
För att rymma ugnen tänkte jag istället för perilexuttaget sätta ytterligare ett enfasuttag. Alltså blir det tre st enfas uttag jämte varandra, med separata faser.
Frågor: 1. Måste dessa tre uttag fördelas med en dosa? 2. Visst används samma nolla/jord till alla tre uttagen? (Så är det ju kopplat idag)
Fråga 1: ja, en dosa är krav i detta fall.
2: ja, se till att du får bra anslutning på nollan och jorden.
2: ja, se till att du får bra anslutning på nollan och jorden.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Är det en trepolig säkring i elcentralen för denna grupp, eller är det 3 separata dvärgbrytare? Är det 3 separata är det otroligt viktigt att du märker upp i varje uttag samt i dosan att det är 3 faser till dosan.
Men är det en seriös elektriker som gjort installationen så ska det väl vara en 3polig dvärgbrytare får vi hoppas
Men är det en seriös elektriker som gjort installationen så ska det väl vara en 3polig dvärgbrytare får vi hoppas
Det finns regler för hur man ska göra om man ändrar ett trefas till tre enfas och använder samma nolla. Det var ett tag sedan jag läste om det på elsäkerhetsverket, och jag är rätt glömsk, bäst du söker själv på deras hemsida. Eller anlitar en elektriker hen bör känna till det.
I en dosa ser man att det är 3-fas som splitass till 1-fas.
3-pol behövs inte om det finns JFB. Men det skadar inte.
3-pol behövs inte om det finns JFB. Men det skadar inte.
Här finns lite att läsa och även hänvisningar till relevanta bestämmelser
http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html.
http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
Vi är inte direkt bortskämda med regler för trefasgrupper. De får regler som finns tillåter som sagt trefasgrupper som alltså har gemensam nolla och skyddsjord. Sedan har vi själva hittat på en hel del regler för att höja säkerheten då det finns ett par fällor med trefasgrupper, speciellt sådana som görs i efterhand.
Utan att gå in på detaljer så är en fördelningsdosa där man går ut med enfasgrupper ett mycket bra alternativ av flera skäl, enkelhet, säkerhet och praktiska förhållanden och inga behov att tränga in i snåriga förklaringar kring andra alternativ. Konkret landar man nog i detta på att uttag ofta inte tillåter och har plats denna fördelning/vidarekoppling.
Utan att gå in på detaljer så är en fördelningsdosa där man går ut med enfasgrupper ett mycket bra alternativ av flera skäl, enkelhet, säkerhet och praktiska förhållanden och inga behov att tränga in i snåriga förklaringar kring andra alternativ. Konkret landar man nog i detta på att uttag ofta inte tillåter och har plats denna fördelning/vidarekoppling.
Just det där trefasuttaget bakom spisen kan många gånger vara frestande för noviser att pilla med.
En undercentral med för klena matarledningar i princip. Bästa lösningen, en elektriker, eller som redan är gjort i TS fall, ett enfasuttag (som dessutom gjorts av elektriker).
En undercentral med för klena matarledningar i princip. Bästa lösningen, en elektriker, eller som redan är gjort i TS fall, ett enfasuttag (som dessutom gjorts av elektriker).
På liknande tema: hur gör man om man bara vill ha en av faserna för att koppla in en ugn där det tidigare stod en klassisk trefasspis? Som jag ser det kan man antingen sätta en perilexhane på ugnssladden, eller så kan man sätta en wago på två av faserna och bara låta dem sluta i spisdosan och byta perilexhonan mot ett vanligt uttag. Vilket är mest kosher?
Bara en liten detalj, kolla så att kabeln är tillräckligt grov.jonmo skrev:
Jag kan ställa en fråga på samma gång, är det tillåtet att använda dubbla ledare, omdöpta ( märkta ), till L1 och Nolla om kabelarian är för klen?
Om man ev behöver säkra upp.
Redigerat av moderator: