2 277 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spispanna
Hej!
Jag har en Celus spispanna som jag aldrig varit nöjd med. Den ger dålig rumsvärme, är inte bra att laga mat på och till brödgräddning är den oduglig. Det om funkar är att den ger varmvatten. Har självcirkulation med grova rör.
Nu skulle jag gärna byta ut den mot en gammal fin järnspis, som jag har. Den har plats för en kopparho för varmvatten. Jag har fått en kanske stollig idé... Om jag svetsar ihop en passande tank, som sätts kloss mot eldstaden och ansluter till rören... Kommer det bli tillräckligt varmt i systemet tro??
Jag har en Celus spispanna som jag aldrig varit nöjd med. Den ger dålig rumsvärme, är inte bra att laga mat på och till brödgräddning är den oduglig. Det om funkar är att den ger varmvatten. Har självcirkulation med grova rör.
Nu skulle jag gärna byta ut den mot en gammal fin järnspis, som jag har. Den har plats för en kopparho för varmvatten. Jag har fått en kanske stollig idé... Om jag svetsar ihop en passande tank, som sätts kloss mot eldstaden och ansluter till rören... Kommer det bli tillräckligt varmt i systemet tro??
Nej,långt därifrån. De gamla kopparbehållarna som hade stillastående vatten kom aldrig upp i mer än ca 60 grader och då hade de lång tid att hinna värmas upp. Skickar du ut behållarens 10-12 liter ut på systemet hinner inte ens det första elementet bli varmt innan värmen i behållaren tömts.https://josefdavidssons.se/kategori/tillbehor/kopparcisterner/ Det var ingen tillfällighet att det förr ofta fanns både vedspis, för matlagning, och en kökspanna i husen.K Kvarnerik skrev:Hej!
Jag har en Celus spispanna som jag aldrig varit nöjd med. Den ger dålig rumsvärme, är inte bra att laga mat på och till brödgräddning är den oduglig. Det om funkar är att den ger varmvatten. Har självcirkulation med grova rör.
Nu skulle jag gärna byta ut den mot en gammal fin järnspis, som jag har. Den har plats för en kopparho för varmvatten. Jag har fått en kanske stollig idé... Om jag svetsar ihop en passande tank, som sätts kloss mot eldstaden och ansluter till rören... Kommer det bli tillräckligt varmt i systemet tro??
Nej.
Det är svårt att kombinera panna och spis.
Byter du pannan mot spis får du offra pannfunktionen helt.
Det är svårt att kombinera panna och spis.
Byter du pannan mot spis får du offra pannfunktionen helt.
Har sett en del som kan vara till hjälp för att få värmen till elementen, en herre hade gjort som en burk som fälldes ner över spisen och rör från den ut, självcirkaltion, klar vad effekten blev kan jag inte säga han hade gjort ett element av kopparrör ca 2 m hög och 60 cm bred och det var säkert 70 C min på röret och det var bara 0,5 meter mellan spisen och elementet
Han hade då slangar till väggen och där ett rör upp för att få till en rörelse som sedan gick lite snett ner till hemgjorda elementet, hämtade det kalla in i botten på burken på spisen, beror även på hur mycket vatten som värms, tänker på exspansion. i det fall jag talar var det nog bara 5 - 6 liter och då behövs ingen kärl
E exerg skrev:Nej,långt därifrån. De gamla kopparbehållarna som hade stillastående vatten kom aldrig upp i mer än ca 60 grader och då hade de lång tid att hinna värmas upp. Skickar du ut behållarens 10-12 liter ut på systemet hinner inte ens det första elementet bli varmt innan värmen i behållaren tömts.[länk] Det var ingen tillfällighet att det förr ofta fanns både vedspis, för matlagning, och en kökspanna i husen.[/QUOTE
Tack! Ungefär det jag anade... Men har inga element... bara varmvatten. Men det blir nog ändå bara "fisvarmt"...![]()
Tack!J jonaserik skrev:Han hade då slangar till väggen och där ett rör upp för att få till en rörelse som sedan gick lite snett ner till hemgjorda elementet, hämtade det kalla in i botten på burken på spisen, beror även på hur mycket vatten som värms, tänker på exspansion. i det fall jag talar var det nog bara 5 - 6 liter och då behövs ingen kärl
Klicka här för att svara
