Vi bor ett bostadsrättshus och fick ok från ordförande och styrelse att sätta in spiskamin för ett par månader sedan. Vi fick även ok med byggstart från kommunen i ärendet.

Förra veckan var Eldabutiken här och borrade upp hålet för rökkanalen ( se bild nedan ). Det framkom då att för att kunna dra upp röret behövs avväxling av golvbjälke. Jag samtalde med snickare och med ordförande kring detta. Snickaren sa att det går att lösa utan större problem ( se nedanstående ritning på avväxling). Ordförande ville ta detta via styrelsen.

Idag fick vi beskedet att vi inte får göra något i bärande konstruktion oavsett. Troligt handlar det om att de inte vill att alla ska börja avväxla bjälkar till höger och vänster. Vi ringde upp Elda-butiken som tycker detta var tramsigt och att de gör avväxlingar mot vind till flera gånger i veckan. När det gäller mot golvbjälklag är det bara snickare som gör det. Oavsett så är det vardagsföda menar han.Jag pratade med ordförande och hade kontakt med byggkonstruktör som kunde för 5000kr räkna på laster och hur man gör avväxlingen på bäst sätt. Ordförande säger däremot att det inte spelar någon roll utan att vi inte får göra något i konstruktionen ändå, oavsett expertis.

Nu till min fråga. Får en bostadsrättsförening göra på detta sätt? Jag kan tillägga att vi håller på att renovera köket och funderade på att flytta rören i köket genom att bila i betongen. Detta var enligt ordförande ok att göra eftersom styrelsen inte kan neka denna typ av ingrepp om det inte är en fara för föreningen. Detsamma gäller att ta bort element i hall var ok sålänge vi sparade elementet till när vi säljer det. Jag skulle säga att bila upp betonggolv är väl lika riskfyllt som att avväxla golvbjälke?

Hålet är som sagt redan gjort. Vad är bäst att göra i detta fall? Det går inte att flytta kaminen eftersom vi har planerat en dörröppning där man skulle flytta den. Det blir även riktigt fult då rören kommer väldigt långt ut. Sedan har de redan gjort hålet på ovansidan och undersidan vilket försvårar det hela. Vi bor i en gavelägenhet och ingrepp kommer göras nära ytterväggen så vi pratar inte om ett ingrepp mitt i golvbjälklaget.

Vad har vi för rättigheter och skyldigheter i allt detta?

• Uppborrat hål i vit vägg för rökkanal med synlig golvbjälke inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund öppning borrade i trägolv för rökkanal med vägg och uttag i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Handskiss på ritning för avväxling av golvbjälke för rökkanalinstallation.
    Skapa konto
Jag hade inte sagt något och bara gjort det eftersom det är ett så enkelt ingrepp som inte påverkar fastigheten om avväxlingen görs rätt. Det är uppenbart att styrelsen inte har tillräckliga kunskaper om det här och därför väljer att säga nej. Sorgligt att deras okunskap ska få förstöra för andra medlemmar.

Nissens
T tompajo skrev:
Jag hade inte sagt något och bara gjort det eftersom det är ett så enkelt ingrepp som inte påverkar fastigheten om avväxlingen görs rätt. Det är uppenbart att styrelsen inte har tillräckliga kunskaper om det här och därför väljer att säga nej. Sorgligt att deras okunskap ska få förstöra för andra medlemmar.
Problemet är ju att styrelsen representerar husägaren. Br innehavaren riskerar att få återställa bjälklaget…

Det vore nog bra att kontakta en jurist…

Ta fram konstruktionsritningar och skicka en (skriftlig) fråga till styrelsen. Se till att du får ett skriftligt avslag. Sedan är det dags att gå till hyresnämnden och köra över styrelsen.

De kommer inte kunna visa på att föreningen lider skada eller olägenhet av avväxlingen.

Nissens Nissens skrev:
Problemet är ju att styrelsen representerar husägaren. Br innehavaren riskerar att få återställa bjälklaget…

Det vore nog bra att kontakta en jurist…
Det är faktiskt så sorgligt att även om en medlem gjort något utan tillstånd så måste föreningen kunna visa på skada eller olägenhet för att kunna kräva återställning.

Varför inte bara flytta röret?

• Gilla
Fel av Åke och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är tveksamt om styrelsen får säga nej enligt 7 kap. 7 § bostadsrättslagen. Att låta en konstruktör räkna på avväxlingen och sen göra den efter de ritningarna måste ju närmast vara riskfritt i sammanhanget.

Att köra på utan tillstånd innebär att du gör åtgärder på byggnadsdelar som ligger utanför lägenheten vilket du inte har rätt till. Föreningen kan då begära att det återställs då åtgärden är olovlig, oaktat hur som det eventuellt faktiska problemet eller konsekvensen blir. Om du inte återställer kan kronkalle göra det på din bekostnad. Här kan du läsa om en annan som tyckte sig hittat en smidig lösning på sin kamininstallation men som fick smäll på fingrarna. https://lagen.nu/dom/nja/2015s566

Så för att ha ditt på det torra begär tillstånd med fackmannamässiga handlingar. Vid avslag kan du pröva ärende i Tingsrätten som en fastställelsetalan, som du hittar regler om i 13 kapitlet rättegångsbalken. Fastställelsetalan är bland annat en prövning i domstol där domstol ska besluta om man har rätt att göra någonting eller inte, i ditt fall om du får göra åtgärder på föreningens egendom eller ej.

Eller så kommer ni överens :) Om föreningen inte vill ha ditt rör i sitt golvbjälklag kan du ju flytta det. Röret behöver ju inte gå spikrakt, sätt en sidoförskjutning så får du kaminen där du vill och du slipper avväxling. Typ
Svart kaminrör med sidoförskjutning som en lösning för rörinstallation.
Skapa konto

• Gilla
Serafim Dahl
  • Laddar…
Uppdatering: samtal med ordförande igen. Gick ändå med på att vi tar in en konstruktör. Hen menade på att beslutet är fattat utan all fakta. Däremot kunde ordförande inte lova något. Nästa vecka får jag konstruktionsritningen.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför inte bara flytta röret?
Som jag skrev så kommer spiskaminen långt ut och kommer rakt i dörröppningen om vi flyttar rören. Sedan är ju hålet redan gjort och då blir hålet ännu större.

F Fixaren06 skrev:
Som jag skrev så kommer spiskaminen långt ut och kommer rakt i dörröppningen om vi flyttar rören. Sedan är ju hålet redan gjort och då blir hålet ännu större.
Det går att s:a röret och laga hålet om ni inte får växla av regeln

• Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått konstruktionsritning. Behöver jag komplettera med något typ av utlåtande gällande risk med detta ingrepp till styrelsen? Jag vet ju själv att det är relativt riskfritt om det görs rätt, men troligtvis inte de som sitter i styrelsen. Eller ska jag hänvisa till konstruktör, snickare eller annan sakkunnig?

F Fixaren06 skrev:
Nu har jag fått konstruktionsritning. Behöver jag komplettera med något typ av utlåtande gällande risk med detta ingrepp till styrelsen? Jag vet ju själv att det är relativt riskfritt om det görs rätt, men troligtvis inte de som sitter i styrelsen. Eller ska jag hänvisa till konstruktör, snickare eller annan sakkunnig?
Konstruktören är ju den person som berättar hur man gör detta riskfritt. Det enda skulle väl vara från Styrelsen sida att de tar in en konstruktör för att värdera det din konstruktör sagt. Annars så har jag svårt att se vad du ska göra mer.

Men rent juridiskt så får de väl säga nej då det är ett ingrepp i bärande konstruktion.

Känns som en förskjutning av röret borde gå att få till annars. Ser inte så trångt ut på bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.