Hej!
Vi har fått hjälp av en elektriker att koppla in strömmen till Ikeas spis fördelaktig med integrerad fläkt.
Men vi får inte igång fläkten, plattorna fungerar som de ska men fläkten går aldrig igång vi har försökt allt. När vi kollar på hur det ska kopplas och hur han har kopplat kan vi se att det inte stämmer överens. Kan någon el kunnig person här också se detta? Så att vi inte är helt ute och cyklar…

Han har gjort ett kryss på den bilden han har valt att följa alltså 2fas men det skiljer sig åt med färgerna på sladdarna och den guldiga bygeln? Kan det bero på att fläkten inte går igång?

Vi har haft mycket problem med denna elektrikern så vi blir inte förvånade

• Elkopplingsschema på baksidan av Ikeas spis med integrerad fläkt, markerad med ett kryss och färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning av Ikeas spis med integrerad fläkt, visar olika trådfärger och en guldig bygel.
    Skapa konto
MultiMan
Jag vet inte hur spisen är kopplad internt, men enligt schema ska 4 och 5 sammankopplas med bygel, annars blir 4 (och en halva av hällen) utan nolla. Inte bra. Är 4 och 5 ihopkopplade internt så kvittar det, med då borde inte schemat se ut som det gör, där både 4 och 5 måste anslutas till nolla, antingen genom bygling, eller som i Holland-kopplingen, med dubbla nollkablar.

Dessutom saknas skruven till dragavlastningen som ska hindra kabeln att kunna ryckas loss.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vet inte hur spisen är kopplad internt, men enligt schema ska 4 och 5 sammankopplas med bygel, annars blir 4 (och en halva av hällen) utan nolla. Inte bra. Är 4 och 5 ihopkopplade internt så kvittar det, med då borde inte schemat se ut som det gör, där både 4 och 5 måste anslutas till nolla, antingen genom bygling, eller som i Holland-kopplingen, med dubbla nollkablar.

Dessutom saknas skruven till dragavlastningen som ska hindra kabeln att kunna ryckas loss.
Vad menar du med internt? 🤔

D
Hannahusbyggare Hannahusbyggare skrev:
Vad menar du med internt? 🤔
Reklamera den felaktiga inkopplingen.

Eller så tar du bygeln som sitter oanvänd längst ner till vänster och kopplar samman de båda nollpunkterna (4+5) med den. Det är två byglar där ser det ut som, ta en av dem.

En sak till: är detta en häll eller en spis? Om det är en spis begriper jag inte varför den tredje fasen inte har kopplats in. Om jag ser rätt är märkeffekten 7620 W så det borde vara en spis.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:

Eller så tar du bygeln som sitter oanvänd längst ner till vänster och kopplar samman de båda nollpunkterna (4+5) med den.

En sak till: är detta en häll eller en spis? Om det är en spis begriper jag inte varför den tredje fasen inte har kopplats in. Om jag ser rätt är märkeffekten 7620 W så det borde vara en spis.
Jaa det är en spis

MultiMan
Då borde trefas-inkopplingen använts eftersom det alternativet finns och troligen ger bättre prestanda när en ugn också behöver sin del.

Mycket märklig inkoppling. Var det verkligen en utbildad elektriker som gjorde det? (heter egentligen auktoriserad elinstallatör numera)

Edit: Men vi vet inte övriga förutsättningar i ert kök, därför kanske 2 faser var det enda möjliga. Att missa bygla nollorna och glömma skruva fast dragavlastningen till kabeln är direkta fel som jag ser det.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D datja skrev:
Exakt så. Ni har betalt för att detta ska kopplas in, elektrikern misslyckades och får helt enkelt göra om och göra rätt.

Fördelaktig är ingen spis utan bara en häll.

Induktionshäll på köksbänk med stekpanna, skärbrädor och färska grönsaker.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jaha, intressant om inte trådskaparen själv vet. 😅

13th Marine 13th Marine skrev:
Fördelaktig är ingen spis utan bara en häll.

[bild]
Ursäkta mig 😂 detta är utanför mitt kunskapsområde 😂

MultiMan MultiMan skrev:
Jaha, intressant om inte trådskaparen själv vet. 😅
Haha jag ber om ursäkt, därför jag frågar här detta är utanför min kunskap. Men jag kunde iaf se att något var felkopplat. Frågan är om det kan vara därför fläkten inte fungerar?🤔

MultiMan MultiMan skrev:
Då borde trefas-inkopplingen använts eftersom det alternativet finns och troligen ger bättre prestanda när en ugn också behöver sin del.

Mycket märklig inkoppling. Var det verkligen en utbildad elektriker som gjorde det? (heter egentligen auktoriserad elinstallatör numera)

Edit: Men vi vet inte övriga förutsättningar i ert kök, därför kanske 2 faser var det enda möjliga. Att missa bygla nollorna och glömma skruva fast dragavlastningen till kabeln är direkta fel som jag ser det.
På instruktionen ser man att den bruna kabeln skulle vara
MultiMan MultiMan skrev:

på instruktionen ser man att den bruna kabeln är till 1an och den svarta till 2an, men han har gjort tvärtom. Är det någon skillnad för själva funktionen av hällen?

Hannahusbyggare Hannahusbyggare skrev:
På instruktionen ser man att den bruna kabeln skulle vara

på instruktionen ser man att den bruna kabeln är till 1an och den svarta till 2an, men han har gjort tvärtom. Är det någon skillnad för själva funktionen av hällen?
Svarta till 3an menar jag**

Reklamera installationen. Pilla inte på chans, du har garanti på prylen som förverkas om du kopplar fel och det går åt skogen.

D datja skrev:
Eller så tar du bygeln som sitter oanvänd längst ner till vänster och kopplar samman de båda nollpunkterna (4+5) med den. Det är två byglar där ser det ut som, ta en av dem.
Precis.
Det ska se ut så här
Elritning för 380-415V koppling, med markerade terminaler för L1, L3, N och PE, samt spänningsangivelser och inkopplingsdesign.
Skapa konto

En elkopplingsbox med kablar och instruktion om att sätta en bygel på rätt plats.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.