5 677 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Spishäll, bara 2-fas eller är 3-fas OK?
Jag tolkar det som att det inte är självklart att hällen måste returneras, utan att den här varianten kan vara OK.D Daniel 109 skrev:
Returnera ska man för att dom som säljer förhoppningsvis så småningom lär sig att i Sverige ska man sälja saker som är anpassade till våra förhållanden. Köper man en apparat ska man inte behöva hålla på och bygga om den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja, det var en rekommendation du fick av mig, pga att hällen inte kan kopplas in på normalt sätt i Sverige eftersom anslutningsplinten i hällen inte är åtkomlig.
Att knövla in två ledare under samma plint i en perilexstickpropp innebär onödiga risker.
Att knövla in två ledare under samma plint i en perilexstickpropp innebär onödiga risker.
Förstår! Och är väldigt tacksam för alla råd jag får. Det är ovärderligt och väldigt vänligt!Bo.Siltberg skrev:
Hej @erik_m_a, hur gick det till slut? Jag står inför lite utav samma huvudbry.
Vi har i dagsläget 3x13A i elcentralen, medan hällen som sagt är specad för 2x16A.
Jag har pratat kort med en elektriker, men han har inte gått in i detalj på just den här modellen eller installationen ännu. Hans spontana kommentar var att det i så fall främst handlar om praktisk användning – dvs att det kan bli problem om man belastar snett (t.ex. kör flera zoner med boost samtidigt eller kör häll + ugn på hög effekt), och att säkringarna då kan lösa. Vid mer normal användning trodde han att det sannolikt fungerar.
Är det någon här som faktiskt kör en liknande häll på 13A och kan dela hur det funkar i praktiken? Och hur resonerar ni kring min setup?
Vi har i dagsläget 3x13A i elcentralen, medan hällen som sagt är specad för 2x16A.
Jag har pratat kort med en elektriker, men han har inte gått in i detalj på just den här modellen eller installationen ännu. Hans spontana kommentar var att det i så fall främst handlar om praktisk användning – dvs att det kan bli problem om man belastar snett (t.ex. kör flera zoner med boost samtidigt eller kör häll + ugn på hög effekt), och att säkringarna då kan lösa. Vid mer normal användning trodde han att det sannolikt fungerar.
Är det någon här som faktiskt kör en liknande häll på 13A och kan dela hur det funkar i praktiken? Och hur resonerar ni kring min setup?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men det var hällen som är tvåfas? En separat ugn kör man då normalt på den 3e fasen.
Det som kan strula är att du har 13A inte 16A. Men i prktiken kommer det troligen att fungera.
Det som kan strula är att du har 13A inte 16A. Men i prktiken kommer det troligen att fungera.
Exakt det är hällen som enligt specifikation kräver 2x16A pga maxeffektuttag på ~7000W.
Visste inte det där om att ugn normalt ligger på 3e fasen. Fattar!
Jag oroade mig dock något över inlägget från @Bo.Siltberg om att behöva "knövla in". Kan inte riktigt greppa om det är ett teoretiskt eller praktiskt problem.
Visste inte det där om att ugn normalt ligger på 3e fasen. Fattar!
Jag oroade mig dock något över inlägget från @Bo.Siltberg om att behöva "knövla in". Kan inte riktigt greppa om det är ett teoretiskt eller praktiskt problem.
Du har samma häll som trådstartaren eller frågar du bara generellt gällande effektuttag?B butchbob skrev:Hej @erik_m_a, hur gick det till slut? Jag står inför lite utav samma huvudbry.
Belastningströmmen ska alltid vara lägre eller lika med säkring eller minibrytares märkström för att skydda ledningar mot överbelastning. Det är en helig regel i elinstallationsreglerna. Ska du använda denna häll måste ledning fram troligtvis bytas.
I vissa apparater kan det gå att begränsa effektuttaget via en inställning för att förhindra överbelastning. Det är då ett annat alternativ som är ok.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det är en annan sak. Hällen är korkat utförd vilket kräver att man knövlar inte två neutralledare på samma N-plint i perilexstickproppen. Mitt råd där kvarstår - lämna tillbaka hällen.B butchbob skrev:
Att du har avsäkrat med 13 A kanske beror på att din spisledning bara har arean 1.5 mm²? Det kanske finns möjligheter att byta ledningen så att du kan säkra upp?
Hur som helst, normalt är det fel att ha en klenare matning än vad en apparat behöver, men det anses inte vara fel för spis/häll. Man måste ju inte använda dess fulla effekt. Men man bör då ställa in den för den lägre effekt som du har tillgänglig för att undvika misstag. Om du har en separat ugn så vet jag dock inte om de brukar ha den funktionen.
Åh! Nu blev jag nyfiken!
Jag är ganska säker på att elektrikern förra gången såg till att fixa 3x13A när jag bytte häll den gången. Så huvud elcentralen i källaren tillåter mer än så.
Så när du skriver ”Att du har avsäkrat med 13 A kanske beror på att din spisledning bara har arean 1.5 mm²?” så är svaret ja. Men min fråga tillbaka blir: givet mina förutsättningar, behöver det vara en fara i sig?
Jag är ganska säker på att elektrikern förra gången såg till att fixa 3x13A när jag bytte häll den gången. Så huvud elcentralen i källaren tillåter mer än så.
Så när du skriver ”Att du har avsäkrat med 13 A kanske beror på att din spisledning bara har arean 1.5 mm²?” så är svaret ja. Men min fråga tillbaka blir: givet mina förutsättningar, behöver det vara en fara i sig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Nej, det är ingen omedelbar fara. Saker brinner inte upp om du belastar med 14 A, eller ens 16 A. Eventuella problem som värmeskador visar sig möjligen efter flera år. Är ledningen dold förlagd så kommer dess livslängd att förkortas med några år, från typ 50 till 47 år... Men detta betyder inte att du ska överbelasta ledningen, så leta efter inställningen i hällen som sätter max ström till 13 A.
Klicka här för att svara