Hej,
Ännu en spistråd, har sök och läst massor av dem men lyckas inte riktigt bli helt säker, så hoppas på hjälp här. Borde ta dit elektriker men långt avstånd till alla plus att de aldrig kan komma av naturliga skäl eftersom jag bara är där på helgerna.
Så här – spisen på landen har gått sönder och jag har köpt en ny. Min förhoppning var att bara titta på hur gamla spisen är kopplad genom att skruva upp perilexstickproppen och göra koppla likadant med den nya.
Gamla spisen, som är av äldre modell, ser ut enligt bild, dvs grön-grön jord, svart S, brun R, blå N
Men - den nya har bara tre kabel.
grön-gul är väl rätt uppenbar men blir osäker på hur jag ska göra med brun och blå när jag som här går från 4 kabel till 3.
Ännu en spistråd, har sök och läst massor av dem men lyckas inte riktigt bli helt säker, så hoppas på hjälp här. Borde ta dit elektriker men långt avstånd till alla plus att de aldrig kan komma av naturliga skäl eftersom jag bara är där på helgerna.
Så här – spisen på landen har gått sönder och jag har köpt en ny. Min förhoppning var att bara titta på hur gamla spisen är kopplad genom att skruva upp perilexstickproppen och göra koppla likadant med den nya.
Gamla spisen, som är av äldre modell, ser ut enligt bild, dvs grön-grön jord, svart S, brun R, blå N
grön-gul är väl rätt uppenbar men blir osäker på hur jag ska göra med brun och blå när jag som här går från 4 kabel till 3.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 832 inlägg
Du har blivit blåst. Ingen spis (eller häll) kopplas in med tre ledare i Svenska bostäder som har trefas. Åk tillbaka till affären och be om en riktig sladd, för spisen kan ju enligt din märkskylt kopplas in på tre faser. Du bör kunna , om du tjatar, få en riktig sladd med perilexstickpropp monterad på spisen/hällen utan extra kostnad, bara att plugga in hemma.
Dock har vi lärt oss att aldrig aldrig någonsin lita på att spismatningen hemma är korrekt, att ditt perilexuttag är korrekt kopplat. Det ser ut att vara det, men varför är spisen endast inkopplad på två faser? Så en extra kontroll här är alltid på plats. Har du tre säkringar till spisuttaget? Kan du mäta spänningar? Mät i så fall att du har tre faser framdragna. Mät 400 V mellan varje kombination av två faser (tre mätningar). Mät 230 V mellan varje fas och nollan, likaså mot skyddsjord.
Dock har vi lärt oss att aldrig aldrig någonsin lita på att spismatningen hemma är korrekt, att ditt perilexuttag är korrekt kopplat. Det ser ut att vara det, men varför är spisen endast inkopplad på två faser? Så en extra kontroll här är alltid på plats. Har du tre säkringar till spisuttaget? Kan du mäta spänningar? Mät i så fall att du har tre faser framdragna. Mät 400 V mellan varje kombination av två faser (tre mätningar). Mät 230 V mellan varje fas och nollan, likaså mot skyddsjord.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
Jag tolkar det som att din nya spis är uppsatt som enfas (230v 1N), men då är det väl inte ett periplexuttag utan en vanlig jordad enfasplugg som borde användas ?Abbolt skrev:
Hej,
Moderator
· Stockholm
· 57 761 inlägg
Nej, om man vill köra den på enfas (det vill man inte) så drar den för mycket ström för en enfasplugg, även för mycket för en perilex kontakt. Det finns ”norwesco” uttag/kontakt för enfas spisar, alternativt får man koppla in fast. Men även trådarna till perilexuttaget är troligen för klena för enfas drift av spis.klaskarlsson skrev:
Skaffa ett sladdställ för trefas.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Sladden från den gamla spisen borde ju vara möjlig att flytta över, men frågan om varför den bara körde på två faser (som det ser ut) kvarstår. Sen måste man ju koppla den korrekt på den nya spisen också.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
Sant, såg ingen effekt (kan ju vara en liten två-plattores häll tex), men läste inte det finstilta - det står ju 4mm2 på tråddiameter, vilket torde indikera iaf 25 A ?H hempularen skrev:Nej, om man vill köra den på enfas (det vill man inte) så drar den för mycket ström för en enfasplugg, även för mycket för en perilex kontakt. Det finns ”norwesco” uttag/kontakt för enfas spisar, alternativt får man koppla in fast. Men även trådarna till perilexuttaget är troligen för klena för enfas drift av spis.
En Schuko brukar väl (om jag inte har fel) vara max 16 A ?
Det finns tre säkringar markerade el-spis, två är på och en nedfälld. Kan inte svara på varför det är som det är, tidigare ägaren av huset är inte i livet. Saknar kompentens att mäta själv är jag rädd.Bo.Siltberg skrev:
Du har blivit blåst. Ingen spis (eller häll) kopplas in med tre ledare i Svenska bostäder som har trefas. Åk tillbaka till affären och be om en riktig sladd, för spisen kan ju enligt din märkskylt kopplas in på tre faser. Du bör kunna , om du tjatar, få en riktig sladd med perilexstickpropp monterad på spisen/hällen utan extra kostnad, bara att plugga in hemma.
Spis står mellan vägg och en inkaklad kamin inkopplad till vattenradiatorerna, inget man flyttar enkelt. Hittade bara en enda spis på marknaden med denna bredd (49.5) så det blev den.
Får höra med leverantören om jag kan få en färdig kabel inkopplad då. Borde jag, för enkelhetens skull be om tre eller två faser (som gamla spisen)? Låter riktigt omständigt att dra om kabel i det här gamla huset.
Okej, det låter inte bra, var övertygad om att perilex skulle lira även för denna. Det är ingen full-storleksspis, Cylinda S 6352K, det står 3x16A.H hempularen skrev:Nej, om man vill köra den på enfas (det vill man inte) så drar den för mycket ström för en enfasplugg, även för mycket för en perilex kontakt. Det finns ”norwesco” uttag/kontakt för enfas spisar, alternativt får man koppla in fast. Men även trådarna till perilexuttaget är troligen för klena för enfas drift av spis.
Moderator
· Stockholm
· 57 761 inlägg
Ja kör du den på två eller tre faser så blir strömmen ok. Utan det är om man kör den på enfas, med den kabel som följer med som det blir problem.
Se efter och mät i uttaget vad som finns där.
Sedan behöver du en anslutningssladd med fler tåtar i, se till att få en femledare.
Varför är den gamla spisen inkopplad tvåfas+nolla?
(Min gissning är att spismatningen från början var tre faser utan nolla och en 400/380V-spis, sedan ville man ha dit en spis som var 230v och kopplade om till tvåfas+nolla, men observera gissning! Den nya spisen skulle fungera med den varianten också, med en annan anslutningssladd.)
Sedan behöver du en anslutningssladd med fler tåtar i, se till att få en femledare.
Varför är den gamla spisen inkopplad tvåfas+nolla?
(Min gissning är att spismatningen från början var tre faser utan nolla och en 400/380V-spis, sedan ville man ha dit en spis som var 230v och kopplade om till tvåfas+nolla, men observera gissning! Den nya spisen skulle fungera med den varianten också, med en annan anslutningssladd.)
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 832 inlägg
Eftersom det är en trefasig spis ska du be dem koppla anslutningssladden och perilexstickproppen för trefas. Passa på och skäll på dem för att de säljer en SPIS med enfasig sladd och utan stickpropp.Abbolt skrev:
Skulle du av någon anledning inte ha den tredje fasen framdragen så får vi ta det problemet då. Jag ser ingenting som tyder på farlig vajsing på ditt uttag då du enligt gamla spisen har nolla och två faser på rätt ställe. Så det enda som händer om den tredje fasen saknas är att en del av spisen inte kommer att fungera.
Alright, blir gnäll på leverantören och en fackman som kan mäta ordentligt, får ta en ledig dag för det.
Stort tack för alla svar, uppskattas verkligen! Har mest läst här tidigare och inte postat ngt, men jäklar vilket källa till hjälp detta forum är! Ni är grymt bra!
Stort tack för alla svar, uppskattas verkligen! Har mest läst här tidigare och inte postat ngt, men jäklar vilket källa till hjälp detta forum är! Ni är grymt bra!
Klicka här för att svara