Jag har precis köpt ett radhus (bostadsrätt) som jag inte fått tillträde till än. I objektsbeskrivningen står det att spis inte fungerar tillfredsställande. Min nuvarande granne har renoverat sitt kök och skulle hysta sina vitvaror. Jag passade på och fick hennes spis. Spisen är en Husqvarna Regina Trakteur QSG 711.
Den har följande liten plakett på baksidan, och sladden ser ut som på bilden nedan.
Den spis som finns i bostadsrätten idag är en electrolux från 90-talet med keramikplattor, en modell som ser ut som Electrolux CF 171 B. Jag har ingen aning hur spisen är inkopplad eller vilka säkringar som finns i huset. (Personen som bor där nu och som jag köpt radhuset av är gravt alkoholiserad och vet knappt att hen existerar och kan verkligen inte svara på sådana här frågor.)
Nu till den svåra frågan. Kan den nya spisen passa i mitt radhus? Eller kan jag bli tvungen att bygga om något? Huset är byggt 1990.
Den har följande liten plakett på baksidan, och sladden ser ut som på bilden nedan.
Den spis som finns i bostadsrätten idag är en electrolux från 90-talet med keramikplattor, en modell som ser ut som Electrolux CF 171 B. Jag har ingen aning hur spisen är inkopplad eller vilka säkringar som finns i huset. (Personen som bor där nu och som jag köpt radhuset av är gravt alkoholiserad och vet knappt att hen existerar och kan verkligen inte svara på sådana här frågor.)
Nu till den svåra frågan. Kan den nya spisen passa i mitt radhus? Eller kan jag bli tvungen att bygga om något? Huset är byggt 1990.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 071 inlägg
Den kommer att passa alldeles utmärkt. Om det är trefas i ditt ny så måste det finnas nolla fram till spisen.
Protte
Protte
Har nu studerat spisbibeln, och om jag förstår det hela rätt så har jag lyckats få mig en riktigt bra spis som går att koppla in i stort sett alla uttag. Den går alltså att koppla både som en 1-fas spis med nolla? Och som en 3-fas med nolla? Och vad gäller uttaget i mitt hus så spelar det ingen roll om jag har 1-fas framdraget eller 3-fas perilexuttag? Jag kan då alltså sätta på en perilexstickkontakt eller en enfas norwesco kontakt? Eller kan jag sätta på en enfas kontakt? Och endast göra en fast anslutning om jag vill ha 3-fas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Jo, din spis erbjuder många möjligheter som gör att den definitivt kan kopplas in i ditt nya hus. Exakt hur beror på vad som är framdraget. Finns det tre faser, nolla och skyddsjord fram till spisen så kan du montera ett perilexuttag och motsvarande stickpropp på spisen.
Saknas det en ledare kan du koppla in spisen på två faser och nolla. I detta fall behövs en fast inkoppling i dosa.
Enfas inkoppling tror jag inte vi behöver titta på här.
Saknas det en ledare kan du koppla in spisen på två faser och nolla. I detta fall behövs en fast inkoppling i dosa.
Enfas inkoppling tror jag inte vi behöver titta på här.
Tack så mycket Bo. Siltberg
Din guide var väldigt bra även för oss nybörjar dummies^^
För övrigt ska jag inte göra installationen själv utan det är min pappa som ska installera den som jobbar mycket med el. Men det känns onödigt att släpa hem honom 3 mil bara för att titta på om spisen är OK. Dessutom ska spisen släpas från Göteborg till Uppsala så det är gött att veta om det är värt det. Och för en fattig student så var detta underbara nyheter kan jag lägga dem pengarna på annat=)
För övrigt ska jag inte göra installationen själv utan det är min pappa som ska installera den som jobbar mycket med el. Men det känns onödigt att släpa hem honom 3 mil bara för att titta på om spisen är OK. Dessutom ska spisen släpas från Göteborg till Uppsala så det är gött att veta om det är värt det. Och för en fattig student så var detta underbara nyheter kan jag lägga dem pengarna på annat=)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Jag hade bytt ut gummikabeln till 5 ledare och kört med perilexuttag, förutsatt att du har 3 faser framdraget till spisen.
Då ska den kopplas enligt bilden längst ner "400V 3N".
Spisen har uppenbarligen tidigare varit inkopplad på 1 fas, förr var färgena så här :röd=jord, vit=fas, svart=noll.
Mycket bättre att köra med 3 avsäkringar istället för 1, då fördelas effekten och du får också bättre symetri mellan faserna i centralen.
Då ska den kopplas enligt bilden längst ner "400V 3N".
Spisen har uppenbarligen tidigare varit inkopplad på 1 fas, förr var färgena så här :röd=jord, vit=fas, svart=noll.
Mycket bättre att köra med 3 avsäkringar istället för 1, då fördelas effekten och du får också bättre symetri mellan faserna i centralen.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Det är inga problem att byta ut anslutningskabeln. Kan köpas på närmaste byggvaruhus. Vänta och se tills du får tillträde till bostadsrätten så ser du vilka anslutningsmöjligheter och vilka säkringar du har där.
Klicka här för att svara