6 478 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Spirorör - Badrumsfläkt - Tätskikt?
Har gjort hål i väggen och dragit spirorör i hålet.
Men frågan är hur spiroröret ska vara mot väggen, ska det sticka ut några mm och sen ta tätskiktsband runt den och sen rolla fuktspärr(LIP) eller ska man sätta den helt jäms med väggen och låta tätskiktet gå lite in i röret eller något liknande?
Ja hur gör man?
Men frågan är hur spiroröret ska vara mot väggen, ska det sticka ut några mm och sen ta tätskiktsband runt den och sen rolla fuktspärr(LIP) eller ska man sätta den helt jäms med väggen och låta tätskiktet gå lite in i röret eller något liknande?
Ja hur gör man?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Utan att veta säkert måste det vara bäst att låta det sticka ut lite. Ska du kakla sen är det väl lagom att låta det sticka ut till den nivån.
Om du låter tätskiktet gå in i röret tror jag inte det blit tätt mellan röret och väggen.
Samma princip som för övriga rör borde gälla tycker jag, så sätt en manschett som är till för toalettavlopp.
Om du låter tätskiktet gå in i röret tror jag inte det blit tätt mellan röret och väggen.
Samma princip som för övriga rör borde gälla tycker jag, så sätt en manschett som är till för toalettavlopp.
Ventilationen som du ska montera sitter säkert högt i badrummet så det blir inga problem oavsett, tror absolut inte du ska låta gummet gå in i ventröret utan låt det vara 5 mm ifrån.( kanske kan kondensvatten annars rinna från det kallare ventröret och in under tätskiktet och det blir inte bra )
Du kommer ha mycket bra luftrörelse där så oroa dig inte, taket för ex det gummar man inte ens och det klarar sig utmärkt med normal ventilation.
MvH jawen
Du kommer ha mycket bra luftrörelse där så oroa dig inte, taket för ex det gummar man inte ens och det klarar sig utmärkt med normal ventilation.
MvH jawen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Mögel- och fuktskada vid badrumsfläkt – frågor om försäkring
Försäkringar -
Placering av badrumsfläkt med LVVP-utedel i direkt närhet – dåligt?
Ventilation -
Ska både ljus- och fuktsensor vara aktiverade samtidigt badrumsfläkt?
Ventilation -
Pax Eos 100H i badrummet - hur gör man med badrumsfläkten?
Ventilation -
Badrumsfläkt sönder-vad göra nu?
Badrum