Avfuktaren har tre anslutningar:
- Våt/processluft (suger)
- Torrluft (blåser)
- Våtgasslang (blåser bor fukt ut i naturen)

Tror den skapar ett litet undertryck, annars borde det bara att vara att strypa torrluften något och på så sätt skapa undertryck.

H Hantlangaren skrev:
Men... hur ansluter jag ett 110 mm avloppsrör på en 100 mm stos?
110mm avloppsrör är cirka 100-105mm invändigt så passar bra på 100mm spirodetaljer.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Du råkar inte mäta temperaturen i utrymmet i Fahrenheit? (50°F = 10°C)
Vet inte var ni bor, men i Skåne är det högsommarvärme nu!

110mm avloppsrör är cirka 100-105mm invändigt så passar bra på 100mm spirodetaljer.
Awesome!

H Hantlangaren skrev:
Avfuktaren har tre anslutningar:
- Våt/processluft (suger)
- Torrluft (blåser)
- Våtgasslang (blåser bor fukt ut i naturen)

Tror den skapar ett litet undertryck, annars borde det bara att vara att strypa torrluften något och på så sätt skapa undertryck.
Du måste ha fullt flöde mellan in och utsug, annars kommer nog inte sorptionsblocket fungera optimalt...

Som sagt, luftmängden som våtgasslangen ger kommer inte räcka för att skapa ett undertryck, så enkelt är det...

Jag frågar igen; hur stort är utrymmet? Du pratar om ett garage, det borde inte vara så stort, antar jag? Har du flera "rum" där nere, eller är hela utrymmet öppet?

Är utrymmet öppet hade jag nog börjat med att bara sätta insug på ena sidan, och utblås på den andra, kanske med en 90 graders böj på båda "åt olika håll", och sedan mätt fuktigheten på stället man kan förvänta sig minst cirkulation... Det förutsätter ju dock att det går att dra rör "runt kåken"...

H Hantlangaren skrev:
Vet inte var ni bor, men i Skåne är det högsommarvärme nu!
Bor i södra Halland så samma klimat som dig, på min vind är det just nu 23,3°C och 60%rH.

Det kan inte bli varmare i ditt utrymmet än vad det är ute om du inte har golvvärme eller liknande på.
Du nämnde att dem mätta cirka 50%rH ute så för att det skall bli 85% i utrymmet bör temperaturen där vara lägre och runt 10°C stämmer rätt bra om det var 20-25°C ute.
Ovanstående är mer en diskussion så att dem som var hos dig inte hittade på mätvärde.

Angående avfuktaren tänk på att den troligtvis bara har en fläkt, att strypa torrluften kommer även minska processluften även om våtluften ökar lite.
Enligt databladet så är våtluftflödet cirka 25 m3/h (7 l/s) det är det luftflöde som kommer skapa undertryck/ventilation av utrymmet.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du måste ha fullt flöde mellan in och utsug, annars kommer nog inte sorptionsblocket fungera optimalt...

Som sagt, luftmängden som våtgasslangen ger kommer inte räcka för att skapa ett undertryck, så enkelt är det...

Jag frågar igen; hur stort är utrymmet? Du pratar om ett garage, det borde inte vara så stort, antar jag? Har du flera "rum" där nere, eller är hela utrymmet öppet?

Är utrymmet öppet hade jag nog börjat med att bara sätta insug på ena sidan, och utblås på den andra, kanske med en 90 graders böj på båda "åt olika håll", och sedan mätt fuktigheten på stället man kan förvänta sig minst cirkulation... Det förutsätter ju dock att det går att dra rör "runt kåken"...
Stugan är ca 25 kvm, och det är ETT öppet utrymme under huset. Om inte denna första åtgärd löser problemet så är nästa steg att sätta en kanalfläkt som skapar undertryck,men det är ju inte helt bra för varken miljö eller ekonomin.

Ok.. Tja, jag hade inte lagt tiden eller pengarna på ett rörsystem, mer än att blåsa ut i hörn, och suga i det motsatta... Speciellt inte när det är såpass litet utrymme...Det är ju bara ett par kubikmeter luft, det omsätter ju avfuktaren på ingen tid alls...

Bor i södra Halland så samma klimat som dig, på min vind är det just nu 23,3°C och 60%rH.

Det kan inte bli varmare i ditt utrymmet än vad det är ute om du inte har golvvärme eller liknande på.
Du nämnde att dem mätta cirka 50%rH ute så för att det skall bli 85% i utrymmet bör temperaturen där vara lägre och runt 10°C stämmer rätt bra om det var 20-25°C ute.
Ovanstående är mer en diskussion så att dem som var hos dig inte hittade på mätvärde.

Angående avfuktaren tänk på att den troligtvis bara har en fläkt, att strypa torrluften kommer även minska processluften även om våtluften ökar lite.
Enligt databladet så är våtluftflödet cirka 25 m3/h (7 l/s) det är det luftflöde som kommer skapa undertryck/ventilation av utrymmet.
Bra info! Nu när alla börjar ifrågasätta de 50 grader som jag slängde ur mig, så börjar jag bli lite osäker,,, det var inget värde de gav mig utan något jag läste på deras instrument eftersom jag är intresserad.

Men även om det mot förmodan skulle vara 10 grader (50 Farenheit) så skadar det inte att torka upp lite IMO. Avfuktaren kostar inte mycket att köra.

Färgkodad diagram över mögelrisk vid olika temperaturer och relativ luftfuktighet (RH) från fritliv.autonomtech.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Hantlangaren skrev:
Avfuktaren kostar inte mycket att köra.
Se bara till så att hygrostaten fungerar, 560W x 24tim x 365 dygn = 4900 kWh per år
Tänk även på att avfuktaren är rätt högljud, 51 dBA placera den inte så att du störs av ljudet.

P
Om det går att göra på ett snyggt sätt kanske du kan placera aggregatet på vinden (förutsätter att det finns utrymme där såklart) och dra ner 100-rör genom boutrymmet och golvet i varje ände på luftspalten, på diagonalen om det går, och sedan täppa till uteluftventilerna. Då slipper du ha aggregatet utomhus. Och kan ha 100-rör utan massa mek med skarvar och rör längs grunden.

Tack. Jag har installerat avfuktaren idag på ena gaveln och byggt ett litet hus åt den.
Det var ännu tightare under huset än jag trodde, Har gått in med ett sugrör 100 mm (spiro) precis innanför grundmuren, och sedan ETT 50 mm avloppsrör som blåser in torrluft. Tanken är att jag ska fortsätta och göra fler instick med 50-rör från "110 mm-avlopps-stammen" som blåser in mer torrluft, men det var inte jätteroligt att borra sig igenom grundmuren så jag måste vila ett par dagar först :-)

Håller tummarna för att det redan nu blivit lite undertryck så att jordlukten avtar. Ska dit och sniffa imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.