Målade om huset i somras och såg att vi kladdat en hel del på stuprännorna - det är som tur samma färg som fasaden (vit) så det syns inte SÅ tydligt, men det är ändå retligt.

Nu är frågan, kan man på något sätt göra rent rännorna utan att skada underliggande färg? Finns det något mirakelmedel man kan använda? Vågar inte använda skrapa då jag är rädd att jag ska förstöra ännu mer.

Beror ju lite på vad det är för färg men troligen funkar det att blötlägga fläcken och sen skrapa med plast eller trä (ej metall-det repar). Om du inte vill ta ner rör/ränna så kan du ta en blöt trasa och vita runt.

• Gilla
lassesson
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Det är vattenbaserad färg, vanlig fasadfärg från Nordsjö. Är det så enkelt? Det har ju stått så i ett par månader, men du menar att det går ändå? Känns genast mycket bättre, började må lite halvdåligt när jag såg det, så tack för det!

Om vi bara ponerar att det inte skulle gå, vad finns det för medel man kan använda som inte förstör den underliggande färgen?

Fulkemisten
Är det akrylatfärg på fasaden? I så fall kan det gå att gnugga bort fläckarna med t-sprit. Gjort är ju gjort men nu vet du till nästa gång att det är enklare att maskera eller ta ned stuprör och hängrännor när man målar. Hoppas du får rent dem.

• Gilla
lassesson
  • Laddar…
L lassesson skrev:
Tack för hjälpen!

Det är vattenbaserad färg, vanlig fasadfärg från Nordsjö. Är det så enkelt? Det har ju stått så i ett par månader, men du menar att det går ändå? Känns genast mycket bättre, började må lite halvdåligt när jag såg det, så tack för det!

Om vi bara ponerar att det inte skulle gå, vad finns det för medel man kan använda som inte förstör den underliggande färgen?
:)
Varmt vatten (nästan hett) gärna med lite yes i fick jag lära av en gammal målarmästare.

• Gilla
lassesson
  • Laddar…
Ska testa det imorgon, tusen tack! Håll tummarna för mig

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.