2 711 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
spikpistol
självklart, jag tog för givet att spikpistol var samlingsnamnet för alla maskiner som spikar.. jag ska bygga en hundlåda till en bil, jag kommer att sätta upp ett fallskydd och en halvvägg på ovanvåningen med mera..
grejen är att jag sett "snickarna" på TV och dom verkar förtjusta i att nästa ihop limmad mdf med "spik"-pistol..
grejen är att jag sett "snickarna" på TV och dom verkar förtjusta i att nästa ihop limmad mdf med "spik"-pistol..
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Jag har en billig dyckertpistol från Harald Nyborg för ca 250:- och den har funkat perfekt, har nog skjutit ett par tusen spik med den nu. Har mest använt den till att nästa OSB som skall sitta bakom gipset, det går rejält fort med den. Min är en kombinerad dyckert och häftklammerpistol, nackdelen är väl att slagstiftet är lite bredare då så det blir ett lite bredare märke i skivan än med en ren dyckertpistol, så vill du ha mindre märke så välj en ren dyckertpistol. Skall man ändå spackla och måla så spelar det inte så stor roll. Dyrare pistoler har säkert lite mer precision i nosen så att det blir mindre märke kan jag tänka mej.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Med tanke på priserna på de billiga kan man köpa en ny om man inte är nöjd, de verkar faktiskt rätt likvärdiga.
/Kent
/Kent
Köpte en kombinerad dyckert/klammerpistol från clas ohlson och har hittills varit nöjd med den men det är som bastefallarn sa att man får märken från slagstiftet när man kör med dyckert.
Hade jag köpt idag så hade jag nog köpt en enkom dyckertpistol då jag hittils bara slagit in ett 20talet klammer under dom 2 åren som jag haft den.
Använder den när jag listar inne i kåken och stör mig lite på märkena som blir av slagstiftet men är för snål för att köpa en ny dyckertpicka då jag har denna.
Men som sagt, en billig har funkat toppenbra för mig
Hade jag köpt idag så hade jag nog köpt en enkom dyckertpistol då jag hittils bara slagit in ett 20talet klammer under dom 2 åren som jag haft den.
Använder den när jag listar inne i kåken och stör mig lite på märkena som blir av slagstiftet men är för snål för att köpa en ny dyckertpicka då jag har denna.
Men som sagt, en billig har funkat toppenbra för mig
Jag har som många andra en spikpistol för dykert som jag använder för att skjuta lister med mera och titt som tätt så blir det märken efter den. För att slippa detta så har jag tagit en en liten bit från en vanlig möbeltass och satt fast på spikpistolen. Slipper nu nästan uteslutande märken efter spikpistolen.
Kan var ett tipps att testa iaf.
// Snozzi
// Snozzi
Kanonbra tipsSnozzi skrev:Jag har som många andra en spikpistol för dykert som jag använder för att skjuta lister med mera och titt som tätt så blir det märken efter den. För att slippa detta så har jag tagit en en liten bit från en vanlig möbeltass och satt fast på spikpistolen. Slipper nu nästan uteslutande märken efter spikpistolen.
// Snozzi
Du har inte möjlighet att lägga ut en bild på det?
Tack på förhand
/Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden