Ja då!

8bar - 136 l/min

Räkna med att det går åt ~1 l/spik

=> Då kan du slå i drygt 2 spik i sekunden, vilket bör räcka om du inte är allt för skjutglad ;)

Funkar kanon med så liten kompressor köpte min på jula den näst minsta köpte även mina pistoler där har spikat ett helt garage med den och är supernöjd

Håller med om att det fungerar - i alla fall så länge man är ensam på kompressorn och inte spikar råspont eller papp, för då kan det allt bli lite väntan ibland med en så liten kompressor.

Hade Julas lilla hemma och provade när min vanliga var sönder och den fungerade finfint...!

Perfekt, då ska jag INTE köpa en för 2,5 då klarar man sig med 1000:-

Jippi.......

/ Tack för era svar / Thomas

Bara en sak som kan vara bra att tänka på....ljudnivån!

Skall du arbeta inomhus så köp för guds skull inte någon av de billigare kompressorerna, då dessa ligger runt 100dB  och går inte att vistas i samma rum som, knappt ens med hörelskydd :-/. Betala hellre några hundralappar mer och köp en som inte är lika högljudd.

Jula har en liten ABAC (200-005, 1795SEK) som är perfekt för mindre spikarbeten då den både är tystare, bärbar och tillräckligt effektiv för normal spikning.

Be iaf att få testköra kompressorn innan du köper, så du hör vad det är för rea-plan du får tag på. :)

/AB
200005_b.jpg
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=511189993&pf_id=SE-200005&dept_id=

EDIT: Länk och bild

Eller en med lite större tank - då går den i alla fall inte lika ofta - även om den är högljudd..
Jag har fastnat för 2hk, 25l. tank - då går det hyfsat fort att fylla den, luften räcker hyfsat länge och den väger inte alltför mycket om man skall flytta den..

Inga problem för 2 pers att dela på en sådan för råspontspikning..

Vilken kompressor till spikpistolen? - detta är en fråga som ständigt återkommer.
Enligt min erfarenhet räcker det med den minsta typen av kompressor, i alla fall vad det gäller luftmängden. Däremot är det viktigt att trycket inte sjunker för lågt innan tryckventilen slår till. Det verkar som om det behövs nästan 8 kg för att slå i 90-mm spik helt.
Kompressorn bör ha en reducerventil. Ska du spika kortare spik, dyckert eller häftklammer, behöver du sänka trycket.
Ljudnivån på kompressorn är många bekymrade över - jag förstår inte varför. Själva spikpistolen låter bra mycket högre än kompressorn och du måste i vilket fall använda hörselskydd.
Jag har bara haft "billiga" spikpistoler men aldrig haft problem med några märken. Risken för märken är nog större när man spikar för hand. Även en rutinerad spikare missar någon gång...

elof skrev:
Ja då!

8bar - 136 l/min

Räkna med att det går åt ~1 l/spik

=> Då kan du slå i drygt 2 spik i sekunden, vilket bör räcka om du inte är allt för skjutglad ;)
Inte riktigt rätt att räkna på 1 l/spik, när man talar om de stora pickorna som tar 90mm spik, utan det man får räkna med är den totala volymen luft i slang och i den stora pistolen kontra tryckfallet efter en avfyring.
Men visst går det att skjuta ett 90 mm spik med en 1 HK kompressor.

Vilken kompressor ska man välja då om man vill ha reduceringsventil och vill kunna slå i 90mm spikar helt? Finns det nån på Jula, Biltema, Classe eller dylikt?

Tack.

andersmc skrev:
Vilken kompressor till spikpistolen? - detta är en fråga som ständigt återkommer.
Enligt min erfarenhet räcker det med den minsta typen av kompressor, i alla fall vad det gäller luftmängden. Däremot är det viktigt att trycket inte sjunker för lågt innan tryckventilen slår till. Det verkar som om det behövs nästan 8 kg för att slå i 90-mm spik helt.
Kompressorn bör ha en reducerventil. Ska du spika kortare spik, dyckert eller häftklammer, behöver du sänka trycket.
Ljudnivån på kompressorn är många bekymrade över - jag förstår inte varför. Själva spikpistolen låter bra mycket högre än kompressorn och du måste i vilket fall använda hörselskydd.
Jag har bara haft "billiga" spikpistoler men aldrig haft problem med några märken. Risken för märken är nog större när man spikar för hand. Även en rutinerad spikare missar någon gång...

På tal om spikpistol och kompressor. Krauta har i sitt senaste reklamblad en 1,5hkr kompressor, 200l/min, 8bar med en spikpistol som klarar spik upp till 50mm. Priset: 995kr för komressor, slang och spikpistol.

Länk: http://www.k-rauta.se/kundtidning/nr3/nr3.pdf

brevik skrev:
På tal om spikpistol och kompressor. Krauta har i sitt senaste reklamblad en 1,5hkr kompressor, 200l/min, 8bar med en spikpistol som klarar spik upp till 50mm. Priset: 995kr för komressor, slang och spikpistol.

Länk: [länk]
Jag fick en 2hk med picka för samma peng på Bauhaus häromdan ;D

brevik skrev:
Vilken kompressor ska man välja då om man vill ha reduceringsventil och vill kunna slå i 90mm spikar helt? Finns det nån på Jula, Biltema, Classe eller dylikt?

Tack.

[quote author=andersmc link=1139208771/0#21 date=1139512792]Vilken kompressor till spikpistolen? - detta är en fråga som ständigt återkommer.
[/quote]

Svårt att svara på, med anledning av allas inlägg i frågan. Men Du kan klara dig med en 2hk som jag nämner ovan, men välj med större tank. Du får vara beredd på att vänta på luft om du står uppe i nocken och spikar i snabb följd med lång luftslang.
Annars tycker jag så här; att köper man en dyr picka, så tror jag att vederbörande har ett intresse av verktyg och kanske kommer att köpa fler vad det lider. Varför då inte satsa på en regäl kompressor från början som klarar det mesta. Vill därför rekommendera en 3hk som går på 230V, men det är klart att den blir tyngre, och lite bökig att dra med sig upp på ställningen ::)
Har själv även en liknande som på bild =
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/17/Large/17-620_l.jpg

Ps. reduceringsventil har även den jag hänvisar till i inlägget ovan.ds

Alltså, så här är det ju..
Så länge kompressorn kan bygga upp ett tryck som pistolen behöver för att slå i en spik så spelar det ju ingen roll hur många hästar den har eller hur stor tanken är.. Det innebär att du i princip kan pumpa upp 6bar i en PET-flaska med en vanlig cykelpump och sedan skjuta i en spik.. Lite jobbigt bara.. Och skall man dessutom slå i mer än en spik blir det ju jääättejobbigt..

Det viktigaste, enligt mig, är att tanken är tillräckligt stor för att kunna klippa iväg åtminstone ett tiotal spik utan att motorn behöver slå till, då snackar vi tank på ca 20l. En mindre tank går finfint att använda - men slår man många spik i rad tar luften snart slut och motorn slår till. Här är det viktigt med HK eftersom motorn måste kunna pumpa i samma fart som du vill slå i spiken och det gör inte en 1HK-motor..

Edit: Där var du snabb med nästan samma tankar Saturnus :)

Styx skrev:
Alltså, så här är det ju..
Så länge kompressorn kan bygga upp ett tryck som pistolen behöver för att slå i en spik så spelar det ju ingen roll hur många hästar den har eller hur stor tanken är.. Det innebär att du i princip kan pumpa upp 6bar i en PET-flaska med en vanlig cykelpump och sedan skjuta i en spik.. Lite jobbigt bara.. Och skall man dessutom slå i mer än en spik blir det ju jääättejobbigt..

Det viktigaste, enligt mig, är att tanken är tillräckligt stor för att kunna klippa iväg åtminstone ett tiotal spik utan att motorn behöver slå till, då snackar vi tank på ca 20l. En mindre tank går finfint att använda - men slår man många spik i rad tar luften snart slut och motorn slår till. Här är det viktigt med HK eftersom motorn måste kunna pumpa i samma fart som du vill slå i spiken och det gör inte en 1HK-motor..

Edit: Där var du snabb med nästan samma tankar Saturnus :)
Det var därför jag var noga med att skriva ett spik = 1, i stöten ;D ;D

Hej igen !

Hur fungerar det att använda spikpistol på vintern när det är kallt och minusgrader. Är det någon fara?

/ Thomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.