Hej titter på spikpistol 50-90mm med rundbandad spik (coil)

Går det att använda till panel utvändigt?

Har hört mycket om att man inte skal ha dom spik med plast för det kan fastna biter under spiken och stålbandad är inte bra för det kan rosta..

Dessa rundbandade spik finns inte med papper utan antigen med stålband och vissa kan också ta plastbandad.

Så min fråga år då går coils spikpistoler bort till panel då?

Tack

P preben89 skrev:
Går det att använda till panel utvändigt?
Ja, men är sämre än att handspika panelen.
P preben89 skrev:
Så min fråga år då går coils spikpistoler bort till panel då?
Ja, spikpistoler är sämre än att handspika ytterpanel generellt.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Rullbandad med plast fastnar inte under huvudet. Däremot om den är rakbandad så gör den det.
Handspika blir snyggast ja.
En pistol som klarar 90mm blir tung å spika panel med...
Själv kör jag med rundbandad med en mindre pistol.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Hmm tack. Och om man har en spikpistol som bara tar rundbandat spik med stålwire… Någon som har åsikter om hur stor den risk är med rost? Att wiren fastner under spikhuvudet?

Det stora problemet är att det är svårt att ställa in spikpistolen på rätt djup då det blir lite olika motstånd i olika bräder/reglar etc.
Då får du lätt något försänkta spikar och frasiga hål i panelen.
Själv har jag ställt in pistolen på alldeles för låg kraft, sedan slagit i spiken manuellt den sista biten.

• Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Har spikat tusentals kvadrat fasad med spikpistol. Går jättebra ställ in djupet så att ingen spik går i för djupt. Bättre att slå in det sista med hammaren än att spiken går in för djupt. Hyr en max högtryckspicka med kompressor. Lättare och mindre rekyl. Håller dock med om att det blir finast handspikat.

• Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Om man då ställer inn så spiken hamner 1-2 mm utanför panel då går det ju bra dlå inn sista med hammere och då blir det ingen stålrester och rost? Kanske blir bra med en coil då även om det blir en som bara tar stålwire spik

Tråden sitter oftast på mitten av spiken så eventuella rester bör hamna en bit ner i materialet.
Panelspik brukar dock vara just plastbandad.. men du tänker kanske köra annan typ av spik?

man brukar använd 50-75mm coilpika med gumminosen när man spikar panel med huvudet anningen sänkt så man får mycket färg på skallarna... det finns rostfrispikar men kostar därefter

MEN är det små kvadrater är det inget som hindrar man förborrar all panel och sätter spikarna i hålen och hamrar lite =)

Jag har jobbat som snickare i egen firma, i 15år. Jag har bara använt pistol med rundbandad spik. Använt både spik som hålls med metall, och plast. Har alltid använt 60mm spik, till både panel, och lock. Vid 22x45 lock har jag dock handspikat den med 90mm spik.
Jag har ALDRIG fått någon reklamation, eller sett några fel på sådant jag har byggt åt mig själv.

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.