Hej! Söker batteridriven spikpistol. Såg en Ryobi som verkar funka bra för att spika lister, pärlspont osv, eller är jag fel på det?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...spikpistoler/batteridriven-spikpistol-029923/

Men om jag vill spika panel, finns det öht batteridrivna spikpistoler som fixar det utan att behöva belåna sig? Eller är det bara dyckert som gäller?

Hjälp, jag är total novis men ska spika en väldig massa och skulle gärna slippa. 😅

K
Men det där är väl en dyckertpistol du länkar till. Funkar inte för att spika ytterpanel.

Vad har du för budget kan vara viktigt att veta också för att kunna ge tips. De flesta stora märkena har väl det nu när makita precis kommit med en

K kniv skrev:
Men det där är väl en dyckertpistol du länkar till. Funkar inte för att spika ytterpanel.

Vad har du för budget kan vara viktigt att veta också för att kunna ge tips. De flesta stora märkena har väl det nu när makita precis kommit med en
Tack! Jag har noll koll. Har inte nån direkt budget, hur lågt kan man komma undan för nåt som kan spika panel?

K
K kniv skrev:
39kr. Går säkert att komma undan ännu billigare om du hittar en begagnad.
[länk]
Det var roligt.

Men nu var det en spikpistol jag letade efter. Inte en hammare.

Har du något tips?

K
Jag har bara använt stompicka från Senco, och så vitt jag förstått det är det ett mycket bra märke. Dock på tryckluft.

Bästa svaret

Finns lite att välja på, de flesta tillverkare har batteridrivna spikpistoler som du kan spika panel med.

Har du inget batterisystem idag så kommer du landa på 6-8000kr vilket kan vara lite styvt för att panga lite panel.

Ska du sen spika lite lister eller kanske lite invändig panel så behöver du en dyckertpistol typ 16ga en batteridriven sådan är 3-6000 kronor.

Ett bra budget val är att köra tryckluft, en vettig spikpistol för panel kan du komma över för en 3-5000kr och för lister och dylikt så är biltemas för under tusingen oslagbar i min mening.

Men allt handlar om vad du tänkt göra och vilken budget du har.

L Lutte skrev:
Finns lite att välja på, de flesta tillverkare har batteridrivna spikpistoler som du kan spika panel med.

Har du inget batterisystem idag så kommer du landa på 6-8000kr vilket kan vara lite styvt för att panga lite panel.

Ska du sen spika lite lister eller kanske lite invändig panel så behöver du en dyckertpistol typ 16ga en batteridriven sådan är 3-6000 kronor.

Ett bra budget val är att köra tryckluft, en vettig spikpistol för panel kan du komma över för en 3-5000kr och för lister och dylikt så är biltemas för under tusingen oslagbar i min mening.

Men allt handlar om vad du tänkt göra och vilken budget du har.
Tack, bra svar!

Tusan också, det verkar inte gå att köra dyckert och tjockare spik i samma pickadoll. Då blir prislappen en helt annan ja…

Det ska spikas en massa pärlspont, skivor (porös board och masonit) till innerväggar, och så småningom panel. Tänkte att det skulle vara sweet med en allt i ett-verktyg, även om det skulle bli lite dyrare. Men om prislappen totalt landar på 12-14 000 för dubbla batteripuffror så kanske man skulle överväga kompressor ja. Eller en riktigt flott hammare… 😅

C ConnyN skrev:
Tack, bra svar!

Tusan också, det verkar inte gå att köra dyckert och tjockare spik i samma pickadoll. Då blir prislappen en helt annan ja…

Det ska spikas en massa pärlspont, skivor (porös board och masonit) till innerväggar, och så småningom panel. Tänkte att det skulle vara sweet med en allt i ett-verktyg, även om det skulle bli lite dyrare. Men om prislappen totalt landar på 12-14 000 för dubbla batteripuffror så kanske man skulle överväga kompressor ja. Eller en riktigt flott hammare… 😅
Köp t.ex. den Hikoki som länkades till. Komplettera med passande Hikoki dyckertpistol. Skaffa två batterier och en laddare.

När jobbet är klart säljer du dem. Då blir kostnaden lägre. Köp begagnat så blir det ännu bättre ekonomi.

Eller en beg hammare om det inte finns någon lämplig sten i närheten du kan använda 😁

C ConnyN skrev:
Tack, bra svar!

Tyvärr blir en spikpistol per spikdimension.
Olika längder klarar dom av att hantera.

Hikokin gör ett bra jobb när det kommer till panel. 👍

K
Allt sedan räntorna rusade har det varit lätt att få tag i bra begagnade grejer billigt på market place och konkursauktioner. Har handlat väldigt mycket grejer under perioden.

Vet inte var i landet du bor, men auktionerna går bort om du inte kan hämta på plats. De tar så löjligt bra betalt för frakt.

C ConnyN skrev:
Tack alla! Känns som att jag kan börja med en dyckertvariant med tanke på att pärlspont, plywood osv står på schemat främst framöver. Panel är längre fram.

Den här Ryobin, kan den vara okej för ändamålet?
[länk]

Ursäkta om det blir en del dumma frågor, har aldrig använt en spikpistol i mitt liv, haha!
Inget fel på ryobi dom har mycket maskiner till bra priser, ägs av TTI där även milwaukee ingår.

Pistolen du länkade till kan du gott köra alla lister och pärlspont med. Ska du spika pärlspont i tak så skulle jag även limma då 1,2mm dyckert kan vara lite klen.

Jag har spikat träpanel i tak med 1,2mm dyckert och det sitter än efter flera år. Dock kört 3 spik per gles

Men spika plyfa, är nog en slamkrypare beroende hur och var.

C ConnyN skrev:
Tack, bra svar!

Ett alt är tryckluftspuffror och batterikompressor. En medelväg med många fördelar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.