Byggahus.se

Spikhål i golv

1. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem
    Hej
    Håller på att renovera mitt kök och rev bort plastmattan och den underliggande plywoodskivan. Under detta fanns ett vackert furugolv, men med hundratals spikhål (1mm stora), hur skall man snygga till detta?
    Den andra frågan är att längst ut mot väggarna så är skarvarna betydligt bredare än mitt i rummen. Hur kan man snygga till detta på bästa enklaste sätt?

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Spikhål i golv

Bara en fråga snackar vi villa eller lägenhet? I det senare fallet så är du ute på mycket hal is!

Men spikhålen är från den gamla masoniten som var spikad på golvet. Man kan köpa plastisk trä och spackla hela golvet. Blanda ut spacklet med förtunning av rätt slag. Sen slipa och lacka.... Är du i lägenhet så har du precis brutit mot regelverket

3. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem

Nej något regelverk har jag inte brutit, bor i villa, menar du att jag måste spackla upp hela golvet med plastik trä?
    En tanke jag hade var att såga/slipa upp en furubräda och blanda spånen med lim och "dutta " i det i varje hål. (men risken är ju att det inte är exakt samma kulör och därmed kommer det att synas)

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 9 998 inlägg

Immobil

Medlem

Om du ska slipa golvet, kan du efter den första grovslipningen använda det pulvert att blanda med. ;)

5. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Det funkar det med....Ett klassiskt hanterkar knep jag idkat under min tidigare karriär:) Problemet är limmet... Det ger annan färg när man lackar....

6. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem

Så du rekommenderar inte metoden pga att det funkar inte när jag lackar golvet?
    Sen till springorna mellan brädorna, min tanke var att köra med en överhandfräs och få ungefär samma avstånd över brädans längd, men då blir det så brett att jag nog är tvungen att nåta mellan brädorna.
    Om så vad skall man nåta med, är båtägare och då använder man tex sikaflex (förbaskat dyrt), är det ett alternativ?

7. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Borde funka...Tror det finns notmassa för golv också... Var ett tag sedan jag var på ett sånt objekt..Men det är dyrt med fog...All fog.... av klass iaf.

Det är nästan värre med prickar än hål. Men testa på en mindre yta först man vet ju aldrig...Sen tror jag iofs inte att prickarna blir så accentuerade men det e dumt ocj chansa. Samma problem kan iofs uppstå med plastiskt trä också. Så hur du än bär dig åt så kan det om det vill sig bli goofigt.....

8. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 290 inlägg

KnockOnWood

Husägare

Hej Knatte,

ingen expert men jag har gått igenom samma som du
    en gång:
    Rivit bort heltäckningsmatta och ett par lager plastmatta
    och sedan slipat och lackat trägolv av dålig kvalitet
    (1800-talshus).

Poblem 1: Vid slipningen dök det upp myriader av maskgångar
    i brädorna, speciellt längs ytterväggarna. De djävlarna
    hade hållit till alldeles under golvytan och gångarna
    frilades vid den kraftiga slipning som behövdes på de
    tvättbrädesliknande golven. Gav en viss åldrig patina
    åt golven.

Problem 2: Vi hade som du ojämnt breda springor mellan
    de spontade brädorna. Fyllde springorna med en blandning av
    slipdamm och lack (det var på den tiden man använde 2-komponentslack till golv.)

Det blev väldigt snyggt efter lackning, men "spacklet"
    lossnade sedan nästan överallt, när träet krympte och
    svällde med årstiderna. Det var kul att dammsuga, det
    rasslade som av legobitar i dammsugarröret.

Slutsats 1: Gamla enkla spontade brädgolv var inte gjorda
    för att vara täta, de skall ha springor.

Slutsats 2: Tunna gamla brädgolv kan aldrig slipas, lackas
    och spacklas upp till en perfekt yta. Om man vill ha något
    som liknar moderna golv, fast med litet antiklook, skall
    man nog ta bort det gamla brädgolvet och lägga en
    snygg parkett i stället. Och det går nog fortare.
    Spackling/nåtning och efterföljande slipning var mycket
    tidskrävande.

Good luck! //KoW

9. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

När jag slet bort skivorna från mitt gamla brädgolv i matsalen visste jag inte heller hur jag skulle göra med alla spikhål och småskador. Ringde alltså runt till allt och alla och till min förvåning var en nära bekant gölvläggare. Han "avslöjade" att de har använt plastiv padding i massor av år just för att det håller och inte spricker.
    Jag har inte vågat prova än men, vem vet, det kanske funkar? Enligt honom kan du pigmentera den pastan med.

10. S
    Medlem · 231 inlägg

siamthai

Medlem

Har inte någon erfarenhet av detta men jag har sett att Casco har något som är till för att använda i golvspringor. Det var någon slags latexfog som man med hjälp av kittpistol (eller vad det kallas det man sätter latextuben i?) har ner i springorna, fanns dessutom i flera färger. Det är ju elastisk och kommer inte att lossna när trägolvet expanderar/krymper vid olika årstider.

11. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem

Tack för alla tipsen
    Efter funderande beslutade jag mig att inte lägga i något i spikhålen pga 2 anledningar

1) vid lackning blev det en annan färg (provade med plastik trä och lim/spånblandning på en liten yta)

2) plastik trä lim/spånblandnngen följer inte golvets naturliga åldring (mörknar), dvs även om man lyckas få rätt nyans nu så kommer det att synas om några år

Som tur är så var det grova plank så efter ett par rejäla slipningar så försvann nästan spikhålen.
    Nu helgen blir det nåtning med en seg gummiliknande massa (sikaflex 291) som inte torkar ut i första taget (inga legobitar i dammsugarslangen)

12. K
    Medlem · 19 inlägg

kottetrance

Medlem

Sikaflex

Jag har rivit bort mattan och under låg fint furugolv klart för slipning och lackning.. efter lite behandlingar.
    Ojämnheten i sprickorna löste jag med en cirkelsåg , ställde djupet på en 5 mm och med en 4mm bred klinga sen var det bara att köra upp spåren mellan brädorna där det var som trängst. Grundade dom djupaste springorna med en slags fogremsa som jag köpte på ett byggvaruhus och fyllde i med svart sikaflex (SL) , nu kvarstår slipningen och lackningen. Resultat: ett snyggt fogat golv som påminner om ett båtdäck med flexibla skarvar som inte spricker. på 15 kvm gick det år ungefär 7 tuber sikaflex (halva mitt kök) Lacken tog jag halvblank från nodsjö och 3 strykningar på det....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.