Det finns platser där man till och med behöver plugga innan man skruvar dit sockeln. Andra ställen är det bara att skjuta dyckert så det dånar om det. Några av fallen måste man sätta fast dem med lim.

Finns det något som är rätt eller fel?

Nää! :cool:

Ingen som nappar? :D

A man's gotta do what a man's gotta do...man tar det som funkar från fall till fall alltså...

Spika eller skruva där det går, behövs det pluggas så är det bättre att köra med lim (PL400). Jag har vid några tillfällen satt fast en regel med dubbelhäftande tejp på golvet, och sedan kört kilar mellan den och den limmade sockeln, för att få den i spänn tills limmet torkat.

Jag tänkte mig frågan i största allmänhet. Jag har varit inne i hus där man ser skruvskallarna direkt när man kliver innanför dörren och det kanske ite är så snyggt.

Själv föredrar jag dyckert så mycket det går och i värsta falla PL400.

Jag vet men det hade inte den här personen gjort. :confused:
De var fastsatta med monteringsskruv. Såg inte bra ut.

PL400 tycker jag är riktigt dåligt för att sätta socklar/lister etc. med. Tiden från applicering till att det häftar så att man kan släppa en list som inte ligger helt 100% jämns med väggen, vilket ofta är fallet med tex massiva eklister mot äldre betongvägg.

Plastic Padding Ultra är svaret i sådana fall. Häftar fort, vattenbaserat och luktar inget, övermålningsbart, starkt - men inte alls som pl400 - vilket bara är dåligt när det gäller lister inomhus, plastic padding ultras styrka räcker länge där.

Casco superfix skall oxo vara bra enligt denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74881-val-av-lim.html

Men som sagt, vill du inte stå och hålla en bit list hela dagen, och sen ha den fastsatt så hårt att du nästan får riva väggen för att få loss den, undvik pl400...

Hur man än gör är synliga skruv eller spikskallar/hål något som går fetbort. Finns inget mer irriterande även om det handlar om ett hål efter en dyckert. Jag har därför slutmålat mina lister på plats när jag har spikat eller skruvat. Den listskruv som tex grabber har tycker jag ger för stora hål att spackla så dessa använder jag bara i undantagsfall.

Montagelim, har jag insett, är en underskattad metod. Där jag faktiskt gjort så (i rum med betong eller siporexväggar) har det blivit väldigt bra. Faktum är att listen ofta sitter stumt även om jag bara drar en sträng målarfog i skarven mellan list och vägg (vilken sedan eventuellt målas över).

Daniel_N skrev:
Men som sagt, vill du inte stå och hålla en bit list hela dagen, och sen ha den fastsatt så hårt att du nästan får riva väggen för att få loss den, undvik pl400...
jag har hållt listen på plats med något tungt. En möbel, ett paket klinker osv. Håller du i allt du limmar tills det sitter fast? ;)

Jag har hört av de som limmar, sätter reglar mot den andra väggen för att hålla kvar dem under tiden det torkar.

Nä, inget lim när jag sätter foder och socklar, bara dyckert. Det lilla dyckertpistolen är fin, en sådan borde alla ha :D.

Det finns ju clips som man kan köpa och skruva fast med jämna mellanrum. Sedan är det ju bara att klicka i sockellisten. Det kräver ju i och för sig speciella lister...

MathiasS skrev:
jag har hållt listen på plats med något tungt. En möbel, ett paket klinker osv. Håller du i allt du limmar tills det sitter fast? ;)
Heh, jo visst gör jag det:)

Oavsett möbler, klinkerpaket eller whatnot så är ett snabbt häftande lim såklart smidigare i en sådan situation. Att det dessutom inte luktar i huset och dessutom inte är så vansinngt hårt som pl400 är också rätt trevligt. Sen kan man sätta eventuellt latex samma kväll om listen sitter fast utan möbler ivägen.

Sen tar ju möblerna slut efter ett tag också...

Daniel_N skrev:
Sen tar ju möblerna slut efter ett tag också...
Ok, nu förstår jag varför det tar lite mer tid för vissa att få upp listerna :D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.