Ska byta ut nockpannor som idag är spikade. Vad rekommenderar ni, spik eller skruv?

Spontant känns skruv rätt smidigt, mindre risk att slå sönder nockpannan. Kommer köpa bender nockpanna och vad behöver jag minst för längd på skruven? Fungerar vanliga trallskruvar, de som inte rostar alltså?

Skruv är smidigt. Borde ju vara lättare att ta bort pannan också utan att den går sönder. Längden beror ju helt på avståndet till det du ska skruva fast pannan i. Har du en regel väldigt nära så räcker det med ganska korta skruvar. Jag skulle ta lite längre träskruv istället för trallskruv då huvudet brukar vara lite större.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Skruv. Att slå i spik utan att skada pannan är inte så svårt, värre är att försöka dra ut den när man behöver fixa nåt med taket!

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Eller ingenting, jag bor på en väldigt blåsig plats och la nockpannor som passade dåligt (man kan se under i viss vinkel) och de ligger kvar trots att nedersta raden vanliga pannor blåste iväg

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ska byta ut nockpannor som idag är spikade. Vad rekommenderar ni, spik eller skruv?

Spontant känns skruv rätt smidigt, mindre risk att slå sönder nockpannan. Kommer köpa bender nockpanna och vad behöver jag minst för längd på skruven? Fungerar vanliga trallskruvar, de som inte rostar alltså?
På ett nytt tak specar väl tillverkaren vad du ska använda?

På befintliga tak vid utbyte av enstaka pannor tar man väl vad man har i fickan? Jag gillar biltemas långa montageskruv med stor skalle men kan lika gärna använda en galvad 4 tumsspik. På gamla tak är det ofta spikat med blankspik och det verkar fungera i >50år så rost är inget man behöver bekymra sig över på ett vanligt villatak.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Kapar tråden lite... Är det krav på att det ska vara rostfri skruv/spik till nockpannor?

N noone70 skrev:
Kapar tråden lite... Är det krav på att det ska vara rostfri skruv/spik till nockpannor?
Vad står det i tillverkarens anvisningar?

useless useless skrev:
Vad står det i tillverkarens anvisningar?
Vet inte, frågar generellt

Då får du börja med att definiera "krav". Det finns inga bindande generella regler för hur takpannor ska monteras. Däremot kan AMA eller tillverkaren ställa krav på utförandet för att det dels ska räknas som fackmannamässigt om det är en tjänst man betalar för och dels för att eventuella garantier ska gälla.

• Gilla
Arvid
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.