4 154 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Spik vs skruv till nockpanna
Ska byta ut nockpannor som idag är spikade. Vad rekommenderar ni, spik eller skruv?
Spontant känns skruv rätt smidigt, mindre risk att slå sönder nockpannan. Kommer köpa bender nockpanna och vad behöver jag minst för längd på skruven? Fungerar vanliga trallskruvar, de som inte rostar alltså?
Spontant känns skruv rätt smidigt, mindre risk att slå sönder nockpannan. Kommer köpa bender nockpanna och vad behöver jag minst för längd på skruven? Fungerar vanliga trallskruvar, de som inte rostar alltså?
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Skruv är smidigt. Borde ju vara lättare att ta bort pannan också utan att den går sönder. Längden beror ju helt på avståndet till det du ska skruva fast pannan i. Har du en regel väldigt nära så räcker det med ganska korta skruvar. Jag skulle ta lite längre träskruv istället för trallskruv då huvudet brukar vara lite större.
På ett nytt tak specar väl tillverkaren vad du ska använda?M m@nge skrev:
På befintliga tak vid utbyte av enstaka pannor tar man väl vad man har i fickan? Jag gillar biltemas långa montageskruv med stor skalle men kan lika gärna använda en galvad 4 tumsspik. På gamla tak är det ofta spikat med blankspik och det verkar fungera i >50år så rost är inget man behöver bekymra sig över på ett vanligt villatak.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Då får du börja med att definiera "krav". Det finns inga bindande generella regler för hur takpannor ska monteras. Däremot kan AMA eller tillverkaren ställa krav på utförandet för att det dels ska räknas som fackmannamässigt om det är en tjänst man betalar för och dels för att eventuella garantier ska gälla.
Klicka här för att svara