4 933 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Spik i putsvägg
Har precis tagit bort golvlister i lägenheten som antagligen suttit i sen 50-talet. Putsen klara sig fint men där är en del spik som sitter kvar. Jag vill såklart bevara så mkt puts som möjligt och försökte därför knacka in spiken längs med väggen. Men det vill sig inte! Det tar helstopp med 7-8mm kvar. Att dra ut spiken visar sig vara lika bekymrande. Det ser ut som nå form av slagspik. Kan det vara så att det gömmer sig betong bakom? Kanske krävs det bara mer våld? Jag e grön på området därav frågorna.
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Inte osannolikt är det tegel bakom. I mina väggar har det oftast suttit en spik med lite trekantig form, som gärna böjer sig i väggen. Drar du ut den får du räkna med att du får med en kocka puts också. Oftast hamnar hålet bakom list, det är inte så svårt att fixa till.
Om du vill få ut den, lägg en plankstump mot vägg som anhåll med kofot, och dra för glatta livet.
Om du vill få ut den, lägg en plankstump mot vägg som anhåll med kofot, och dra för glatta livet.
Klicka här för att svara