Jag söker en maskin som kan hjälpa mig ta fram spetsiga stakkäppar som de här:
https://www.geoskandia.se/produkt/stakkapp-tra-1/
De flesta stakkäppar har en spets som sågats till från fyra håll med hjälp av en jigg antar jag. Jag har också sett en variant där spetsen är konisk. Det verktyget ser ut som en stor pennvässare.

I mitt företag gör jag av med ca 1-2 000 käppar per år i två olika längder. Vintertid har jag lite tid över och då kan jag lika gärna tillverka käpparna själv. Därför kommer jag köpa in ett verktyg som kan hjälpa mig att tillverka dem på smidigaste sätt. Egen liten skog finns, eller så köper jag virke och sågar dem till käppar i en kommande bord/klyvsåg som är på önskelistan att köpa in.

Har ni förslag på vilken eller vilka maskiner jag bör leta efter för att tillverka käpparna?

Jag har en Dewalt DW707 kap/gersåg som gör sitt jobb och lite andra verktyg som har tjänat sitt syfte i tidigare renoveringar. Jag kommer byta och och komplettera med en nyare sänksåg, slipmaskin och dammsugare (förmodligen från Festool).

• Gilla
Gson76 och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar! Söker jag på "post pointer" dyker en hel del maskiner upp som verkar intressanta.
Stolpvässaren 10-MAN är nog bättre lämpad för grövre stolpar och ser lite farlig ut i drift =)

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.