1 594 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spelar vatten volymen i pannan roll?
Hej!
Lästa att för att få reda på villken ungefärlig tank volym man kanha till pannan skulle man ta pannans vatten volym *18
Stämmer detta?
Just nu står valet mellan en Calmar eller Baxi (tror jag, svårt...)
Calmarpannan är på 90l och Baxi på 130. Detta gör ju att ränknar man på detta viset ligger Baxi bättre till hos mig men spelar det någon roll?
Kw talet är ju desamma
Lästa att för att få reda på villken ungefärlig tank volym man kanha till pannan skulle man ta pannans vatten volym *18
Stämmer detta?
Just nu står valet mellan en Calmar eller Baxi (tror jag, svårt...)
Calmarpannan är på 90l och Baxi på 130. Detta gör ju att ränknar man på detta viset ligger Baxi bättre till hos mig men spelar det någon roll?
Kw talet är ju desamma
Det där borde ju inte ha någon betydelse för hur stor ack man skall ha. Ju mindre pannvatten desto bättre tycker jag. Du får ju fortare upp tempen i pannan. Men jag har hört något om man hellst skall ha 18x husets m2 i liter ack. Kanske.
Calmar V33 har 120L vedmag.
Annars så kan man räkna tvärt om, alltså hur mycket lagringskapacitet som behövs för ett dygns värme, och sedan anpassa pannvalet till det.
Själv har jag en Vedex 3000 för jag tyckte inte heller att det var värt 10.000kr mer för
25-35 L mer vedvolym. (Jag lägger hellre dom pengarna på mer ackvolym)
Håkan II
Annars så kan man räkna tvärt om, alltså hur mycket lagringskapacitet som behövs för ett dygns värme, och sedan anpassa pannvalet till det.
Själv har jag en Vedex 3000 för jag tyckte inte heller att det var värt 10.000kr mer för
25-35 L mer vedvolym. (Jag lägger hellre dom pengarna på mer ackvolym)
Håkan II
Klicka här för att svara