Farstatjej90
Jag har en burk Beckers perfekt täcklasyr över från tidigare men nu ska jag måla lite på obehandlat trä som det då står ska grundas med Beckers primex trägrund. Det verkar vara olja.

Jag har redan massa träolja från Biltema hemma, kan man använda det istället?

Bästa svaret

Grundolja som grundolja. Så länge den är anpassad för den typ av ytfärg som ska användas. Jag har blandat olika märken hejvilt under åren och aldrig märkt någon skillnad.

Det går dock inte att bara ta vilken träolja som helst och använda som grund. Det ska vara just en grundolja för just den typen av färg.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Bart Bart skrev:
Grundolja som grundolja. Så länge den är anpassad för den typ av ytfärg som ska användas. Jag har blandat olika märken hejvilt under åren och aldrig märkt någon skillnad.

Det går dock inte att bara ta vilken träolja som helst och använda som grund. Det ska vara just en grundolja för just den typen av färg.
Ok då gissar jag att den här jag har inte fungerar som grundolja...

• En burk Biltema träolja, 3 liter, färglös, för utomhusbruk med 35% linolja, skyddar mot vatteninträngning och uttorkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte använda den. Det kan bli en grund som gör att färgen snarare släpper än får ett extra skydd.
Om du har någon av Biltemas grundoljor, typ denna kan den fungera.
Biltemas grundolja V, 3-liters vit hink med röd etikett, rekommenderad för skydd men diskuteras som anledning till att färg kan släppa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Tack för svar. Måste jag ändå köpa nytt kan jag lika gärna köpa den det står man ska ha....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.