Hej! Har skarvat en äldre lampa och tänkt bara höra om ni tycker det ser ok ut, blir nämligen inte klok på sladdarnas färger. Spelar det någon roll?
Sen får någon gärna kolla om detta ser ok ut. Känner mig säker men vill dubbelkolla när det gäller el
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen får någon gärna kolla om detta ser ok ut. Känner mig säker men vill dubbelkolla när det gäller el
Logga in
Skapa konto
På andra bilden i ditt första inlägg syns en anslutning för jord. Satt kabeln monterad på lampan eller har du satt dit den? Om det är jordade uttag i rummet bör även lampan jordas. Annars inte.
Som lampan hänger i taket är det i praktiken inget problem med skarven utan dragavlastning. Men det finns speciella skarvdosor med dragavlastning som är en bättre lösning. https://www.jula.se/catalog/el-och-...ion/kopplingslister-klammor/skarvdosa-400725/ Ännu snyggare blir förstås att byta hela kabeln till en längre.
Och som sagt. Det du kopplat nu är inte känsligt för färger.
Som lampan hänger i taket är det i praktiken inget problem med skarven utan dragavlastning. Men det finns speciella skarvdosor med dragavlastning som är en bättre lösning. https://www.jula.se/catalog/el-och-...ion/kopplingslister-klammor/skarvdosa-400725/ Ännu snyggare blir förstås att byta hela kabeln till en längre.
Den är jordad från fabrik. Skarvad med sockerbit för många år sedan och nu snyggade jag till det med ny sockerbit och längre kabel bara
E etompau skrev:
A Avemo skrev:På andra bilden i ditt första inlägg syns en anslutning för jord. Satt kabeln monterad på lampan eller har du satt dit den? Om det är jordade uttag i rummet bör även lampan jordas. Annars inte.
Som lampan hänger i taket är det i praktiken inget problem med skarven utan dragavlastning. Men det finns speciella skarvdosor med dragavlastning som är en bättre lösning. [länk] Ännu snyggare blir förstås att byta hela kabeln till en längre.
Så här såg det ut från början.
Från lampan gick en kabel (två sladdar) till en sockerbit och vidare till en vit kontakt.
Jag köpte ny sockerbit, ny sladd från sockerbit till ny svart kontakt.
Logga in
Skapa konto
Från lampan gick en kabel (två sladdar) till en sockerbit och vidare till en vit kontakt.
Jag köpte ny sockerbit, ny sladd från sockerbit till ny svart kontakt.
A Avemo skrev:På andra bilden i ditt första inlägg syns en anslutning för jord. Satt kabeln monterad på lampan eller har du satt dit den? Om det är jordade uttag i rummet bör även lampan jordas. Annars inte.
Som lampan hänger i taket är det i praktiken inget problem med skarven utan dragavlastning. Men det finns speciella skarvdosor med dragavlastning som är en bättre lösning. [länk] Ännu snyggare blir förstås att byta hela kabeln till en längre.
Lampan är dansk, från 1968 och har aldrig varit jordad.E etompau skrev:
Gissar att vägguttagen i rummet är jordade baserat på uttagen. Vet dock inte hut det ser ut bakom..