Såg i en tråd nån som testat sitt bredband med speedtest.net och blev nyfiken på den egna uppkopplingen. På papperet har jag 100/10, den trådlösa jag testade visade 31/15 (ca) och kör på en D-Link DIR615 n-standard och jag tror mig förstå att datorn har ett n-kort, Fujitsu amilo si3535.
Är inte värdena lite dåliga i så fall? Och hur kan uppladdning bli högre än 10?

Det finns en app till iPhone också, när jag testar den får jag 7060 kbps ner o 6928 kbps upp mot nätverket hemma men betydligt lägre när jag testade utanför (minns inte exakt men ca 160/90). Lite dåligt på Telias nät, eller?

Kjell G

Speedtests server i Stockholm är betydligt långsammare än Bredbandskollens så jag rekommenderar att använda denna i stället.

Med n-nätverk får jag vanligen omkring 80/25 Mbit/s mot bredbandskollen.se och under 50/15 mot speedtest.net på Telia 100/10 fiber.

Bredbandskollen är det enda man behöver i Sverige. Så bra och rättvist att Google suktar efter det.
Glöm inte att testa med kabel också. T.ex. Glocalnet har just nu stora problem med sina Thomson-routrar som ger usel hastighet på många nya datorers trådlösa nätverk.

http://www.idg.se/2.1085/1.187174/vill-google-kopa-bredbandskollen

C
"Billiga" hemmagateways har vanligtvis inte så jättebra throughput, testa att sätta inkommande (från fiberkonverterare eller inkommande nätverksuttag) direkt i datorn och mäta. Enbart för mätningens skull alltså.

Har iPhone HDSPA-stöd? Isåfall ska du, om du har uppkoppling mot en sådan cell, i bästa fall, ha möjlighet till upp till 7,2 Mbit. Vanlig 3G har gränsen 3xx-nånting kbit/s, så 160 på en kanske ganska upptagen cell är nog inget konstigt.

För att prova datorns fart kan du ju alltid pinga en adress. Starta CMD (kommandotolken) och skriv ping www.sunet.se och läs ut farten du får som svar.

Både bredbandskollen och speedtest testar pingtiden.

givetvis är det viktigt att poängtera att inget annat ska vara igång samtidigt. Starta om utrustningen, starta inga onödiga program och kör mätningen så snabbt som möjligt men först när datorn är färdig med laddning av systemet. För korrekta mätvärden gäller vad som redan nämnts, plugga ur eventuella extra routrar, switchar etc. eftersom det är din uppkoppling du är intresserad av att mäta. Givetvis är det samtidigt bra att mäta även med all utrustning ikopplad för att se om något skiljer och isf felsöka vad som påverkar det.

Bjurran skrev:
givetvis är det viktigt att poängtera att inget annat ska vara igång samtidigt. Starta om utrustningen, starta inga onödiga program och kör mätningen så snabbt som möjligt men först när datorn är färdig med laddning av systemet. För korrekta mätvärden gäller vad som redan nämnts, plugga ur eventuella extra routrar, switchar etc. eftersom det är din uppkoppling du är intresserad av att mäta. Givetvis är det samtidigt bra att mäta även med all utrustning ikopplad för att se om något skiljer och isf felsöka vad som påverkar det.
OK, så då ska jag gå till källan, Telias modem och koppla in ex. bärbar via tråd och sen köra testet? Men router/switch är ju alltid i gång annars, så den hastighet jag får på enheterna är ju den jag får leva med? Hur stort bortfall kan vara skäligt mellan direktkontakt o resten?

Kjell G

C
Ptja, min förra router klarade ungefär 20-25 Mbit max. Kopplat direkt fick jag ut rätt exakt 100 i båda riktningarna på min 100/100-lina. Sen satte jag en hemmabyggd router (dator med två nätverkskort och en programvara som heter m0n0wall), och då fick jag igenom 60 Mbit ungefär.

Dock kan ju tekniker ha ändrats osv (det är ju inte som att det inte händer nåt i datorbranchen), så nya routrar (eller gateways som det egentligen heter) borde kanske kunna ge lite mer.

FLOHK skrev:
För att prova datorns fart kan du ju alltid pinga en adress. Starta CMD (kommandotolken) och skriv ping www.sunet.se och läs ut farten du får som svar.
Kollade detta nyss; medel=23ms på fyra paket. Säger inte mig nåt men kanske nån kan hjälpa mig att "översätta":O

Borde säga att det inte är direkt utan från en trådlös pc men n-router/kort

Kjell G

23 ms är mycket långsamt. 5-6 är bra.

mycke_nu skrev:
23 ms är mycket långsamt. 5-6 är bra.
Inte på ADSL på Internet. 23ms är helt OK. Det är inte LAN vi pratar om. :)

Johan Gunverth skrev:
Inte på ADSL på Internet. 23ms är helt OK. Det är inte LAN vi pratar om. :)
100/10 på ADSL??

mycke_nu skrev:
100/10 på ADSL??
Hehe! :rolleyes: Nåja, det är ju A som Asymmetrisk i alla fall.
Hur som helst har det nästan ingenting med svarstider att göra.

Vi har i alla fall ca 5 ms svarstid på Telia 100/10 fiber. 23 hade jag nog blivit lite besviken på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.