Efter byte från fjärrvärme till bergvärme 2017 insåg vi det som många andra redan gjort – att radiatorerna i huset är anpassade för högre framledningstemperaturer vilket gör dem otillräckliga när kylan kommer, vilket leder till kallras och dragiga golv.

Jag har läst de många trådarna om Elementfläkten och diverse hemmabyggen. Nu har jag hittat ytterligare ett alternativ till som fungerar, och det säljs i Nederländerna. Speedcomfort heter det.

https://www.speedcomfort.com/?go (?go leder till den engelska versionen av webbplatsen, det är INTE nån j***a affiliatelänk)

Har skaffat det till sovrummet och varit helnöjd i en månad. Har precis lagt en beställning på ytterligare system till andra rum.
  • Stabil fastsättning med justerbara magneter.
  • Inte ljudlös men ljudet stör inte. Har haft den i flera veckor i sovrummet dygnet runt utan att tänka på det.
  • Vit färg även på kablarna som möjliggör snygg installation.
  • Termostatbrytare medföljer om man vill ha automatisk påslagning/avstängning vid en viss framledningstemperatur.
  • Säljs i paket och som enstaka tilläggsmoduler för enkel utbyggnad.
  • Kanske viktigast av allt: Min fru sade spontant att fläkten gjorde kallrasproblemet mycket bättre!
Jag har inte provat Elementfläkten eller hemmabyggen och kan inte jämföra med dem.

Frågor är välkomna och jag svarar efter bästa förmåga.

Redigerat:
  • Gilla
tBzZ
  • Laddar…
Krokben
Fungerar fläkten enbart till panelradiatorer med konvektionsplåtar eller kan man lösa det så fläkten fungerar med t ex sektionsradiatorer?

Krokben Krokben skrev:
Fungerar fläkten enbart till panelradiatorer med konvektionsplåtar eller kan man lösa det så fläkten fungerar med t ex sektionsradiatorer?
Enligt deras FAQ https://www.speedcomfort.com/faq/ så fungerar den inte särskilt bra med klassiska sektionsraddar utan konvektionsplåtar. Den jag har köpt sitter på en nyinstallerad radiator med två paneler, och mina erfarenheter utgår helt från användningen där.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Sitter och funderar på dessa istället för en riktig fläktkonvektor! Är du fortfarande nöjd? Är lite kluven, behöver enligt deras hemsida 4 st kit för att täcka ett rum på 120 kubik. Tyvärr har jag bara plats för en 1600-radiator och då står det max 3 st kit för att man behöver 50cm för att installera men de är bara ca 34 långa? 🤔

P pll skrev:
Sitter och funderar på dessa istället för en riktig fläktkonvektor! Är du fortfarande nöjd? Är lite kluven, behöver enligt deras hemsida 4 st kit för att täcka ett rum på 120 kubik. Tyvärr har jag bara plats för en 1600-radiator och då står det max 3 st kit för att man behöver 50cm för att installera men de är bara ca 34 långa? 🤔
Hej – jag är fortfarande nöjd med mitt köp. Jag har skrotat de medföljande temperaturgivarna som är lite otydliga och styr istället allting på framledningstemperatur via Home Assistant.

Den extra längden behövs för kontakterna som kopplar ihop de olika fläktmodulerna. Fyra moduler har total längd på 34*4 = 136 cm och det bör få plats. Kablarna är ganska styva så dem har jag lagt i en slinga. Ett litet buntband kan nog hålla ihop dem också.

Jag har märkt att fläktarna ger dålig effekt på mina enkelpanelsradiatorer. Eftersom fläkten bara verkar på sidan som är vänd mot väggen så är det en naturlig följd. Om din 1600-radiator är en enkelpanelsradiator bör du därför överväga en fläktkonvektor istället, även om kostnaden blir en helt annan. Men har du en 2- eller 3-panelsradiator är fläktarna utmärkta.

SpeedControl är inte alls avsedda för sektionsradiatorer däremot.

• Gilla
pll
  • Laddar…
Varför har speed comfort valt att fläktarna ska gå igång först vid 33 grader vid givaren? Onödigt hög framledningstemp behövs då i min mening innan de startas.

P peter_c skrev:
Hej – jag är fortfarande nöjd med mitt köp. Jag har skrotat de medföljande temperaturgivarna som är lite otydliga och styr istället allting på framledningstemperatur via Home Assistant.

Den extra längden behövs för kontakterna som kopplar ihop de olika fläktmodulerna. Fyra moduler har total längd på 34*4 = 136 cm och det bör få plats. Kablarna är ganska styva så dem har jag lagt i en slinga. Ett litet buntband kan nog hålla ihop dem också.

Jag har märkt att fläktarna ger dålig effekt på mina enkelpanelsradiatorer. Eftersom fläkten bara verkar på sidan som är vänd mot väggen så är det en naturlig följd. Om din 1600-radiator är en enkelpanelsradiator bör du därför överväga en fläktkonvektor istället, även om kostnaden blir en helt annan. Men har du en 2- eller 3-panelsradiator är fläktarna utmärkta.

SpeedControl är inte alls avsedda för sektionsradiatorer däremot.
Hur styr du med home assistans?
Vilken temp?
Är du fortfarande nöjd?

Japp, fortfarande nöjd.

Automationen styrs av följande villkor. FT=framledningstemperatur från bergvärmepumpen, MT=inställd rumstemperatur.

- Om FT > MT i 15 minuter slås fläktarna på.
- Om FT < MT i 15 minuter slås fläktarna av.

15-minutersgränsen gör att det inte blir så många av- och tillslag när FT varierar. Automationen fungerar året runt, så allting sitter inkopplat jämt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.