Hej! Jag har ett riktigt störigt problem med inkopplingen utav vår nya taklampa. Vi har en sockerbit med 6 portar men vi har 7 sladdar 1 jord, 3 Neutrala, 3 ledande varav en var utav led och neutral som går till ett vägguttag som måste kopplas samman med allt. Provade igår men då går det inte att bryta strömen till lampan. Kan jag sätta 2 st neutraler i samma port? Obs! Detta är bara en lösning över natten så det är ej denna jag kopplar med utan en sockerbit med 6st portar.

• Elektriska sladdar i en oordning kopplade till en temporär sockerbit i ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ser lite mysko ut det där, är den ena kabeln mycket grövre än den andra.

Det du behöver göra här är att öppna strömbrytaren och eluttaget som dessa kablar går till, jag kan endast se 5 på bilden.

Det kanske är så att den med svart och blå går till strömbrytare och då ska den blå tända lampan medan den andra blå agerar nolledare.

Men vi ska inte fokusera på färger här, om du lägger upp foto eller förklaring på övriga två ändor så behöver vi ej gissa.

• Gilla
Timmieerlandsson
  • Laddar…
Tusen tack för svar Glömde skriva att en ledare och en nuetral är ej med på bilden då dom sitter i lampan. Återkommer med bild underdagen.

De där verkar inte "friskt", jag får en känsla av att man använt gulgrön till något annat än skyddsjord. Som sagt, följ trådarna bakåt så du får ordning på vilken funktion de har, i en anläggning man inte känner till skall man inte ta för givet att en viss färg motsvarar en viss funktion.
Om man exempelvis använt gulgrön som tändtråd så är det i mina ögon ett allvarligt fel som snarast bör åtgärdas.

• Gilla
alm82
  • Laddar…
Jag gör så att jag öppnar vägguttaget och strömbrytare för att se vilka trådar som går vart och tar en bild och lägger upp här under dagen. Tack för svaren

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.